Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Jó tudni!

"De nehéz az iskolatáska..."

2016.08.15.

Mindenkinek nehéz az iskolatáska? Azt gondolom, hogy nem. Sokat tehetünk ellene, hogy gyermekünk ne érezze annak. Hamarosan elérkezik a nagy nap. Szeptember elsején megkezdődik a 2016/2017-es tanév. A tanévkezdés, az első iskolában eltöltött nap, majd az iskolai tanulás hatalmas változást jelent a gyerekek és a családok életében. Ezért fel kell rá készülni.

tovább »

A nagy kedvenc - Képtörténetek (Kovács Ágnes írása)

2016.05.16.

Pedagógusok, fejlesztők, logopédusok véleménye, hogy az óvodás és az iskoláskorú gyermekek beszéd- és kifejezőkészsége fejlesztésre szorul. A fejlesztő foglalkozásokon nagy hangsúlyt kapnak a beszéddel, a szóbeli kifejezőkészséggel kapcsolatos feladatok. Gyakorló logopédusként munkám során természetesen a beszéddel és a nyelvvel foglalkozom. Aki látott már tanítani az tudja, van egy feladattípus, amit szinte minden órán használok: ez a képtörténet.

tovább »

Húsvéti történet

2016.03.19.

Már március 15-e után felvetődött bennem a gondolat, hogy sokan nem ápolják, nem ismerik ünnepeinket, hagyományainkat. Most húsvét kapcsán megint eszembe jutott. Vajon miért van ez?

tovább »

Tankötelezettség 2016

2016.02.02.

Egy nagyon kedves kollégám, Thén Zsolt készítette az alábbi összefoglaló anyagot:

tovább »

Beiskolázás előtt

2015.12.30.

Az új köznevelési törvény alapján a gyermek abban az évben válik tankötelessé, amelynek augusztus 31. napjáig a 6. életévét betölti. Az iskolaérettséget az óvoda igazolja. Ha a szülő és az óvoda véleménye megegyezik a beiskolázásról, akkor nem kell kikérni a nevelési tanácsadó véleményét.

tovább »

Mikor lesz már június 12????

2015.04.26.

Szülőként és pedagógusként is nagyon nehéz az utolsó két hónap. A hideg, szürke napokat végre felváltja a melegen cirógató napsugár. Hogyan lehet ilyen körülmények között tanulásra bírni csemeténket? Rá lehet venni valahogy a tanulásra? Egyáltalán kell-e? Mikor cselekszem helyesen? Ha kiengedem biciklizni, vagy fogunkat összeszorítva ülünk a könyv meg a füzet fölött?

tovább »

Szabályszerűségek a gyermeknyelv fejlődésében

2015.04.19.

Milyen rendszer van a gyermeknyelvben? Még mielőtt kitérnék a kérdés megválaszolására, előtte tisztázni kellene, mi is a gyermeknyelv. A gyermeknyelv nyilván valami nyelvféle, amit a gyermekek használnak. A megkülönböztető jelölésnek azonban csak akkor van értelme, ha a gyermeknyelv lényeges jegyeiben tér el attól a nyelvtől, amit a felnőttek beszélnek.

tovább »

Vita a korai idegennyelv-tanulásról

2015.01.18.

Sokan vannak, akik arra esküsznek, hogy a nyelvtanulást nem lehet eléggé korán kezdeni. Ők azt vallják, hogy ha valaki tökéletesen meg akar tanulni egy idegen nyelvet, azt már óvodás korában el kell kezdenie. Vannak azonban, akik úgy vélik, hogy az idegen nyelv csak összezavarja a kisgyermeket, s felesleges túlterhelésnek tartják. Vajon kinek van igaza?

tovább »

Ki a tehetséges?

2015.01.15.

A mai világban egyre ritkább az „átlagos” kategóriába tartozó gyermek. Húsz éve foglalkoztat a gyermekek oktatása, nevelése és azt tapasztalom, hogy egyre több feladat hárul rám is, a pedagógusra. Régebben a nehezebben tanulókat speciális iskolákba, osztályokba helyezték, a tehetségesebb tanulókat pedig igyekeztek „visszatuszkolni” a normál keretek közé. Így elég volt 1 feladattal készülni, mindenki ugyanazzal dolgozott egész órán.

tovább »

Miből tudhatja, hogy gyermeke okosabb az átlagnál?

2015.01.11.

Az, hogy egy apróság okosabb az átlagnál, már jóval az iskola megkezdése előtt kiderülhet, s nem feltétlenül úgy, hogy már óvodás korában ír vagy olvas. Vannak tipikus, ám nem túl szembetűnő jelek, amely megléte esetén szinte biztosan tudhatjuk, hogy a gyermekünk valamely - vagy akár több - területen kiemelkedik majd társai közül.

tovább »

Hogyan lesz a VÍZ-ből ÉSZ?

2014.05.05.

A fenti kérdésre két lehetséges magyarázatot tudok. Az egyik nyelvtani szempontból közelíti meg a problémát. Azaz lépésről lépésre haladva, mindig csak egy-egy betűt változtatva kell eljutnunk a VÍZ-től az ÉSZ-ig. Tehát: víz - váz - vár - már - mér - mész - ész Na jó, az utolsó lépés egy kicsit sántít, de kis jóindulattal elfogadható. Hiszen a betű elvétele is változtatásnak számít.

tovább »

Mitől függ gyermeke iskolai teljesítménye?

2014.03.28.

Az iskolában elért siker vagy kudarc több tényezőtől függ. Sokan gondolják úgy, hogy ez csupán ész kérdése. Régebben még az is előfordult, hogy a szülők iskolai teljesítményére hivatkozva már az iskola kezdetén berakták egyik vagy másik skatulyába a gyermekeket. Tanítói pályafutásom kezdetén gyakran hallottam ilyen, és ehhez hasonló megjegyzéseket: „Buta volt az apja is, mit várjunk akkor a gyermekétől”. Szerencsére ma már egyre ritkábban találkozok ilyen gondolatokkal...

tovább »

Hogyan biztosíthatja már óvodás korban azt, hogy gyermeke az iskolában könnyen boldoguljon?

2014.03.05.

Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd. De mi is a beszéd? A beszéd szó hallatán az emberek általában a beszédprodukcióra, azaz a kiejtésre gondolnak. Pedig ez csak a beszéd egyik alkotóeleme. Ugyanilyen fontos a beszéd megértése is, aminek hiánya, nem megfelelő működése sokáig rejtve maradhat.

tovább »

Tudta, hogy a gyermekek 7 %-a nyelvi zavarral küzd?

2014.03.01.

Biztosan Ön is ismer olyan gyermeket, aki óvodában – látszólag - nagyon jól teljesített, az iskolában mégis rengeteg problémája adódott. Soha nem tudta, hogy hol is tartanak a könyvben, állandóan társait nézte, „leste”, hogy mit is kell csinálni. Hogy mi lehet ennek az oka? Elképzelhető, hogy a nyelvi fejlődés sérülése áll a háttérben.

tovább »

Hogyan lesz könnyebb gyermeke számára a tanulás?

2014.02.28.

Mennyit olvas gyermeke? És Ön? Ha olvas is, azt milyen indíttatásból teszi? Tapasztalataim szerint az utóbbi években (lassan évtizedekben is lehet számolni) nagyon megváltozott gyermekeink olvasási szokása. Míg mi az olvasás élményéért olvastunk, manapság már nagyon ritka az olyan gyerkőc, aki szintén kedvtelésből nyúl a könyv után. Inkább kötelességből teszi ezt. Másféle szabadidős tevékenységek kerültek előtérbe, az olvasás fokozatosan a háttérbe szorult.

tovább »

Szánjon időt egy jó kis beszélgetésre!

2014.02.26.

Óvodás gyermeke beszédét csak Ön érti meg? Évek óta logopédushoz járnak és még most sem beszél tisztán csemetéje? Zavarja Őt, ha hangosabban szól a zene? Figyelmetlennek, feledékenynek tűnik? Ha ezekre a kérdésekre igen a válasza, akkor bizony előfordulhat, hogy féltve őrzött kincsének nehézségei vannak a beszédészlelés területén.

tovább »

A fejlesztés sikerének záloga: a játék

2014.02.19.

Még óvónőképzős koromban alaposan a „fejembe verték”, hogy a gyermek legfőbb tevékenysége a játék. Minden tevékenységet, foglalkozást ennek a gondolkodásmódnak kell áthatnia: azaz nincsenek már „iskolaszerű foglalkozások”, a játéktevékenységből kiinduló kezdeményezések vették át a helyét. Ezt alapvetően jónak is gondolom, de.... És már megint az a DE!

tovább »

Hogyan kezeli gyermeke a problémás helyzeteket?

2014.02.18.

A szülők sokszor bizonytalansággal küzdenek, ha gyermekük életében gyökeres változást jelentő döntést kell hozniuk. Ön is biztosan átélt már hasonlót, amikor óvodát, később pedig a megfelelő iskolát próbálta felkutatni gyermeke számára. A féltett „kincs” közösségbe adása nem könnyű lépés, megviselhet szülőt és gyermeket egyaránt.

tovább »

Ne a felejtésnek tanuljon gyermeke! Gondolkozzon!

2014.02.15.

Tudja Ön, mi az a tamba? És a pentomino? Az amőba neve már biztosan ismerősebben cseng. Hogy mi a közös ezekben? Valamennyi név egy-egy nagyszerű logikai játékot takar. A tömegkultúra térhódításával párhuzamosan nő az igénytelenség gyermekeink játékával kapcsolatban. Pedig ezek a logikai játékok – a hasznos időtöltésen túl – fontos gondolkodás-fejlesztő funkciót is betöltenek. Ami a matematika-tanulás alapja.

tovább »

Szókincs

2014.02.05.

A téli szünet utáni első foglalkozások mindig kicsit kötetlenebbek. Ilyenkor mindenki elmeséli, hogy mit is csinált az ünnepek alatt, hogyan telt a karácsony, s a legfontosabbat: milyen ajándékot kapott. Én pedig árgus szemekkel - és főleg fülekkel - figyelem őket:

tovább »

Mi befolyásolja az anyanyelv fejlődését?

2014.02.01.

A problémás gyermekek száma évről évre nő. Szülők is, de néha még a pedagógusok is értetlenül állnak ezen tény előtt. Mi lehet ennek az oka? Tény, hogy változik a világ, na de ennyire? S ha ez a változás rossz hatással van gyermekeink képességeire, miért nem teszünk ellene?

tovább »

Az iskolaérettségről

2014.01.16.

Az iskolaérettségről biztosan sok tényt, adatot olvasott már. Ezért én nem is ezeket szeretném most felsorakoztatni, hanem egy kicsit a dolgok mögé kívánok nézni, s ezáltal Önt is a tudatos iskolakezdés felé irányítani.

tovább »

A sikeres olvasástanuláshoz vezető út

2013.11.04.

A sikeres tanulás alapfeltétele az azonosságok és különbözőségek, az apró eltérések felismerése. Az írás és olvasás elsajátítása lehetetlen e folyamat zavartalan működése nélkül. Az olvasás tanításában az ép, jó érzékszervi működés elengedhetetlen feltétel. Mivel az emberi tanulás nagy részben a látásra épül, e terület fejlettsége kihat más pszichikus funkciókra is, és végső soron a tanulás eredményességét is jelentősen befolyásolja.

tovább »

Arizona program

2013.10.21.

A program az Amerikai Egyesült Államokból, Arizonából (innen a név) indult és ma már a világ számtalan országában alkalmazzák. Alapgondolata az, hogy olyan eszközt adjon a tanárok kezébe, mely személyiségi jogok megsértése nélkül képes segíteni a tanórai munkát. Azaz van a tanár, a jó diák és van a rendetlenkedő diák. A tanár tanítani szeretne, a jó diák tanulni, a rendetlenkedő diák pedig rosszalkodni, zavarni a tanórát.

tovább »

Anyanyelvi kompetencia

2013.09.10.

A kompetencia alapú oktatás a képességek, készségek fejlesztésére irányul, arra, hogy olyan tudást adjanak a gyermekeknek, amit a későbbi életük során alkalmazni tudnak. Az oktatásban előre meghatározzák ezeket a kompetenciákat, a tanulók tudását, teljesítményét pedig személyre szabottan mérik.

tovább »

Milyen idegen nyelvet tanuljon a diszlexiás gyermek?

2013.09.09.

A mai világban a nyelvtudás nélkül sikeres karrier, jövedelmező állás szinte elképzelhetetlennek tűnik. Legalábbis sokan így vélekednek. De gondoljanak csak a jól dolgozó ácsokra, kőművesekre, villanyszerelőkre, vagy akár a kedves kozmetikusra! Nekik vajon van-e nyelvvizsgájuk? És mégis milyen jól, és boldogan élnek, mert mesterei a szakmájuknak. Nem feltétlenül szükséges nyelvvizsga ezekhez a munkákhoz. Sőt! Elárulom, hogy – bár több diplomám van – nyelvvizsgával én sem rendelkezem.

tovább »

I. tesztsorozat

2013.09.02.

Munkám során számos tesztsorozatot készítettem a gyermekek részképességeinek mérésére. Most biztosan vannak néhányan,akik felszisszennek: "Miért kell annyit tesztelni?" Azért, hogy lássunk, mely területeken van a gyermeknek szüksége a segítségre. A legelső sorozatot 2008-ban állítottam össze. Ez tölthető le erről az oldalról.

tovább »

2. tesztsorozat

2013.08.24.

Ez a tesztsorozat a második nagyobb lélegzetű munkám. Kicsit alaposabb már, mint az előző volt. Az 1. tesztsorozat tapasztalatait felhasználva állítottam össze ezt a feladatsort.

tovább »

10 hatékony módszer SZÜLŐKNEK

2013.08.22.

A tanulási problémák hátterében a mai iskolások 50-60 százalékánál kimutatható valamilyen, az anyanyelvhez, az olvasáshoz, a szövegértéshez, a szókincshez, a beszédhez kapcsolódó elakadás, zavar, fejletlenség, gyakorlatlanság. A nyelvi alapok gyengesége nem csak a szűken értelmezett, iskolai tanulást nehezíti meg, hanem érezteti a hatását az élet minden területén.

tovább »

Hallás = Beszédészlelés??

2013.08.02.

Fontosnak tartom már az elején leszögezni, hogy a hallás és a beszédészlelés nem azonos fogalmak. Amikor egy súlyosan pösze gyermeket - aki a ceruzát "cseruzsának" ejti, vagy "nemes egyszerűséggel" nem ejt néhány hangot (cica helyett "ia") - elküldök hallásvizsgálatra, akkor titkon abban reménykedem, hogy talál valamit a szakorvos, és egyszerű mechanikus úton (pl. fülmosással) kezeli a problémát.

tovább »

KOSZTOLÁNYI DEZSŐ: FÜRDÉS

2013.06.03.

Fehéren sütött a nap. Mint amikor éjjel fényképeznek és villanóport gyújtanak, úgy izzott a balatoni fürdőhely a verőfényben. A meszelt kunyhók, a kukoricagórék, a homok keretében minden fehérnek látszott. Még az ég is. Az akácfák poros lombja pedig olyan fehér volt, akár az írópapír. Fél háromra járt. Suhajda ezen a napon korán ébredt. Lejött a tornác lépcsőjéről, a nyaraló udvarában levő parasztkertbe.

tovább »

A vad fiú - érdekes és tanulságos történet

2013.05.22.

Történt egyszer - valamikor az 1700-as évek végén - , hogy az aveyroni erdőben megláttak egy fiúcskát, aki a farkasokkal futkározott. A fiút - akit később Viktornak neveztek el - a parasztok vették észre először.

tovább »

2X2 néha 5

2013.05.12.

Sok embernek e cím hallatán a híres, 1954-ben készült film jut eszébe. Most azonban nem Zenthe Ferencről és Ferrari Violettáról szeretnénk szeretnék írni, hanem egy olyan problémáról, amely az emberek kb. 5 %-át érinti. És ez a számolási zavar.

tovább »

Óravázlat a pöszeség terápiájához (szi - hangkapcsolat automatizálása)

2013.04.17.

Ingyenesen letölthető óravázlat feladatlapokkal, kártyajátékkal!

tovább »

10+1 tanács a gyermekközpontú oktatás megvalósításához PEDAGÓGUSOKNAK

2013.04.08.

Manapság nagyon divatos szakkifejezések, fogalmak tarkítják nevelő és oktatómunkánkat: „kreatív nevelés”, „kompetencia alapú oktatás”, „szükségletekhez igazodó nevelés” – mintha valami új dolgot találtak volna fel. Pedig erről szó sincs.

tovább »

A kilenc odalenn van!

2013.02.25.

Történt egyszer, hogy Erdélyben, a parajdi sóbányában töltöttünk néhány napot a kisfiammal, Danival. Rengeteg lépcső vezetett le a bányába. Az egyik nap már a lépcsősor vége felé jártunk, amikor a kisfiam kérte, hogy számoljuk meg a lépcsőfokokat. Az utolsó lépcsőre jutott a 9. Másnap is lementünk a bányába, ekkor már hamarabb eszébe jutott a lépcsőfokok számolása. El is kezdtük, szép sorban haladtunk, s amikor a 9-hez értünk, Dani felkiáltott: a 9 az odalenn van!

tovább »

Mégis érdemes tévét nézni!?

2012.11.18.

Most biztosan meglepődik ezen a kérdésen, hiszen olyan divatos manapság a tévét szidni. Pedig azon túl, hogy a civilizáció előrehaladtával egyre nagyobb tért hódít, s mint ilyenről, igenis tudomást kell vennünk, szóval ezen túl a fejlesztésre is kiválóan használható. Miért állítom ezt?

tovább »

Színes gyerekek

2012.10.06.

Az első találkozás mindig nagyon fontos. Az élet minden területén. A fejlesztő munkában azonban ez hatványozottan érvényes. Gyakran tapasztalom, hogy első alkalommal úgy jönnek hozzám az apróságok (de még a nagyobbacskák is), mintha orvoshoz jönnének.Tele vannak félelemmel, szorongással - tudják, érzik, hogy valami baj van velük, ezért jönnek "vizsgálatra". Ugyanazt a szót is használjuk a gyakorlatban, mint az orvosnál - Ő is vizsgál meg én is. Persze én is szorongok egy kicsit:...

tovább »

SUMMERHILL

2012.07.19.

A jó pap holtig tanul- tartja a mondás. S milyen igaz! Minél többet tudunk, annál inkább rájövünk arra, hogy mennyi minden van még a világon, amit jó lenne megismerni. Én is így vagyok vele. Épp most fejeztem be egy újabb képzést, amit nagyon élveztem. Nem is annyira a tananyagon volt a hangsúly, hanem sokkal inkább a szemléleten. Zseniális, elhivatott, kissé őrült tanároktól/kollégáktól láttam, hogy másképp is lehet tanítani. Egy ilyen alkalommal hallottam a Summerhill-ről.

tovább »

Hogyan ne...? Avagy, lehet egy NEM-mel kevesebb?

2012.06.26.

Tudtad, hogy egy átlagos napon kb. 400 alkalommal is elhangozhat a ‘NEM’ szó, szülő és gyermeke között? Nem akartam hinni a szememnek, aztán elkezdtem számolgatni, mi mindent nem lehet… hát, lehet belőle 400… Módszerek és lehetőségek a tiltás és tagadás helyett a mindennapokban:

tovább »

Ki kapja a bizonyítványt?

2012.06.21.

A bizonyítványosztás idejét éljük. Ez van, akit hidegen hagy, de sok embert feszültséggel tölt el. Én is izgatottan várom: szülőként először fogok bizonyítványt kapni. Igen. A bizonyítvány nem csak a gyermekem értékelését tartalmazza, hanem az enyémet is. Megtettem-e mindent annak érdekében, hogy a gyermekem a legjobb tudása szerint teljesítsen?

tovább »

Beszédértési zavarok

2012.05.10.

Az utóbbi időben egyre elkötelezettebb híve vagyok a beszédértés fejlesztésének. Úgy érzem, hogy szinte minden tanulási nehézség hátterében ez a probléma (vagy ez a probléma is) áll. De nemcsak az olvasási – számolási zavarokról beszélek, hanem a magatartási rendellenességekről is. Gyakran előfordul ugyanis, hogy azért bohóckodik a gyermek a tanítási órán, mert fogalma sincs arról, hogy mit kellene csinálnia, nem érti, mit is mond a pedagógus.

tovább »

Húsvéti készülődés

2012.04.05.

Tojás festés hagyományos színezéssel és minta készítésével lányoknak, locsolóvers fiúknak

tovább »

Aktív memória, nem csak gyerekeknek

2012.03.19.

Gyakran használjuk viccesen ezt a mondást: „Kinek nincs esze, legyen notesze!” Valóban vicces, és általában magunkra szoktuk vonatkoztatni ezt a kis versikét, de egy fontos dologra is rávilágít: memóriánkat folyamatosan edzeni kell annak érdekében, hogy „munkabíró képessége” ne csökkenjen!

tovább »

Szerialitás

2012.02.28.

Gyakran tapasztalom, hogy az egyébként jó képességű gyerekek néha nehezen kezdenek neki a munkának. Ha például egy összetett feladatot kapnak, akkor erősen koncentrálnak, hogy mit kell először elővenni, hol kell kinyitni, és ott melyik feladat vár megoldásra.

tovább »

Mozgásterápia nem helyettesíthető mozgással /2.rész

2012.02.23.

Az előző magazinban a mozgásterápiák és az általános értelemben vett mozgás alapvető különbségeiről írtam. Sokakban joggal vetődött fel a kérdés, hogy ha olyan fontos a mozgásterápia, miért nem hallunk róla többet?

tovább »

Mozgásterápia nem helyettesíthető mozgással / 1.rész

2012.02.23.

A mozgásterápiák jelentőségéről már sok fórumon írtam, s bizonyára Ön is olvasott már ilyen tartalmú írásokat. Mégis gyakran tapasztalom, hogy az emberek nincsenek tisztában a hétköznapi értelemben vett mozgás és a mozgásterápia közötti különbséggel.

tovább »

Keveset bukfenceznek, agyilag túlpörögnek a mai gyerekek

2012.02.22.

A szakemberek szerint a mai gyerekek idegrendszerének sokkal több ingert kell feldolgoznia, és ehhez minél több mozgásra lenne szükség. Ehhez képest általában egy tanterembe zsúfolva, a szabad levegőn csak keveset tartózkodva töltik napjaikat az iskolában, ahol a 45 perces tanórák általában már ingerszegények számukra.

tovább »

Az ABC Akadémia megnyitja kapuit

2012.02.20.

"Új év, új év, új esztendő, Hány csemetéd van? Tizenkettő! " Ez a gyermekvers jutott eszembe, amikor leültem a gép elé, hogy világgá kürtöljem a hírt: az ABC Akadémia megnyitja kapuit! :) A sok csemete közül az egyik a miénk!

tovább »

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign