Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Szabályszerűségek a gyermeknyelv fejlődésében

2015.04.19.

Milyen rendszer van a gyermeknyelvben? Még mielőtt kitérnék a kérdés megválaszolására, előtte tisztázni kellene, mi is a gyermeknyelv. A gyermeknyelv nyilván valami nyelvféle, amit a gyermekek használnak. A megkülönböztető jelölésnek azonban csak akkor van értelme, ha a gyermeknyelv lényeges jegyeiben tér el attól a nyelvtől, amit a felnőttek beszélnek.

Ebből azonban adódik a következő kérdés: ha a felnőttek magyarul beszélnek, a gyermeknyelv azonban ettől lényegesen eltérő jegyeket tartalmaz, akkor magyarul beszélnek-e a gyerekek? Nos, bizonyos szempontból igen, csakhogy másképp, mivel a nyelv elsajátítása eltér más készségek (pl. az autóvezetés) elsajátításától.

tanulóvezetőAz autóvezető példájánál maradva azt látjuk, hogy a tanuló vezetők ugyanazokat a mozdulatokat végzik, ugyanabban a sorrendben, mint a tapasztalt vezetők, csak kicsit merevebben, lassabban, többet hibázva. Ilyen jellegű mennyiségi eltérés megfigyelhető a gyermeknyelvben is, azonban jelentősebb a minőségi eltérés. Például a legtöbb magyar kisgyermek a fejlődés egy bizonyos szakaszában használja a „nem van” szerkezetet a „van” tagadásaként. Ennek a szókapcsolatnak a funkciója egyértelműen kikövetkeztethető, a kommunikációban használható, ám a felnőttek mégsem használják. S mivel a felnőttek ezt nem használják, a gyermekek ezt nem is tőlük tanulják meg, hanem saját maguk alkotják meg egy adott kommunikációs cél érdekében. Később persze rájönnek, hogy a felnőttek más nyelvi eszközzel érik el ugyanazt a célt, és ekkor elhagyják ezt a kifejezést. Biztosan mindenkinek van példája a saját gyermekének nyelvhasználatával kapcsolatban, ami mind azt bizonyítja, hogy a gyermekek nem egyszerűen átveszik a nyelvet a felnőttektől, hanem létrehozzák a saját nyelvüket, amelyet fokozatosan a felnőttekéhez hasonlóvá alakítanak. Az én Dani fiam pl. következetesen használta a „lelül” szót az alul helyett. S ha alaposabban megnézzük, ennek is logikus a használata: fent – felül, lent – lelül. J

A fejlődés során van egy bizonyos pont, ahol a különbség már nem észlelhető a gyermeknyelv és a beszélgetfelnőttek nyelvhasználata között – az áttérés a gyermeknyelvből a felnőttnyelvbe folytonos, így nem lehet egy általánosan érvényes fejlődési kort meghatározni az átmenetre vonatkozóan.

 

Hangzók kialakulásának törvényszerűségei

 

Szerencsére egyre gyakrabban tapasztalom azt, hogy a szülők odafigyelnek gyermekükre, észreveszik, hogy egyes hangzókat nem megfelelően képez, ezért segítséget kérnek tőlem. Előfordul, hogy egy 3-4 éves kisgyermek „r” hibája miatt keresnek fel. Ekkor én mindig azt mondom, várjunk még. Ez persze nem túl megnyugtató válasz, de ha elmagyarázom az okokat, akkor megértik, miért is mondtam mindezt.

A hangzók kialakulása nem véletlenszerű, hanem törvényszerűen jönnek létre:

  • Kezdetben csak a nagy különbségeke ismeri fel a gyermek, ezért két egymástól távol eső hangzó kezd kialakulni: a-i
  • Az elől képzett zárhangokat (b, d, p, t) ejtik a hátul képzettek helyett (k,g): pl. kapu helyett „tapu”
  • A zöngés és a zöngétlen hangok megkülönböztetésének képessége a 2. életév végére esik
  • Az „orrhangok” (nazálisok) (m,n,ny) később jelennek meg, mint  a zárhangok (p,b)
  • Miután megjelent az összes zárhang (b,p,d,t,g,k, m,n,ny), azután jönnek létre réshangok (v,f, z,sz, zs,s, h): tapasztalataim szerint ez 3-4 éves korra várható el
  • Ezután alakulnak ki a zár-réshangok (affrikáták): c,cs,ty,gy,ny dz,dzs – nagycsoportos korra várható el
  • Végül az l és az r hang jön létre

 

Fontos lenne, hogy úgy menjen iskolába egy kisgyermek, hogy valamennyi hangzót tisztán képzi. Ennek érdekében akár a nagycsoport megismétlése is megfontolandó. Természetesen mérlegelni kell: egy nem megfelelő „r” hang miatt nem kell oviban maradni, attól még kitűnően megtanulhat olvasni a gyermek. De ha több hangot képez helytelenül, esetleg „keverve” használja őket (pl. hasa helyett „hasza”, de kasza helyett pedig „kasát” mond) mindenképpen el kell gondolkodni az évismétlésen, hiszen ha a beszédében keveri, valószínűleg az olvasásában is fogja.

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign