Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Ki a tehetséges?

2015.01.15.

A mai világban egyre ritkább az „átlagos” kategóriába tartozó gyermek. Húsz éve foglalkoztat a gyermekek oktatása, nevelése és azt tapasztalom, hogy egyre több feladat hárul rám is, a pedagógusra. Régebben a nehezebben tanulókat speciális iskolákba, osztályokba helyezték, a tehetségesebb tanulókat pedig igyekeztek „visszatuszkolni” a normál keretek közé. Így elég volt 1 feladattal készülni, mindenki ugyanazzal dolgozott egész órán.

Mára ez a helyzet jelentősen megváltozott: a tanulási nehézséggel küzdők is a hagyományos oktatás keretei között kapják meg a szükséges megsegítést, a tehetségesebbek pedig – az Internetnek és a különböző alapítványoknak, szervezeteknek köszönhetően – tovább fejlődhetnek, megmérettethetik magukat ország-világ előtt. A tanítási órákon a frontális óravezetés egyre inkább háttérbe szorul, és a csoportokban való dolgozás veszi át a vezető szerepet. Ezzel is elősegítve az egyéni haladást.

 

Mostohagyermekek

 

Míg a tanulási nehézséggel küzdőket folyamatosan kiszűrik, biztosítják számukra a fejlesztő foglalkozásokat, addig a tehetségesekkel senki nem foglalkozik. Bár ez erős túlzás. Vannak lelkiismeretes óvónők, tanítónők, akik felfigyelnek a jobb képességű nebulókra és szorgalmi feladatokkal segítenek abban, hogy igazi tehetségük kibontakozhasson. Persze sok szülő is észreveszi, hogy csemetéje „más”, mint a többi, de nem igazán tudja, hogy hová is forduljon vele, hogyan is segíthetné gyermekét a további fejlődés útján.

 

Mi a tehetség?

 

Sokféle meghatározás létezik ennek a fogalomnak a leírására. Számomra a Renzulli-féle teória a legelfogadhatóbb. E szerint tehetségesnek tekinthető az a gyermek, aki kiváló adottságai alapján magas szintű teljesítményre képes az élet valamelyik tevékenységi területén.

Milyen adottságokról beszél Renzulli?

Először is az átlag feletti általános képességről. Például a magas szintű elvont gondolkodásról, a fejlett anyanyelvi képességről, a jó memóriáról.

Vannak speciális képességek is – ezek adják meg a jellegzetességét a tehetségnek. Ezekből sokféle van: zenei, nyelvi, matematikai-logikai, vizuális-téri, testi-mozgásos... stb. Ezek a speciális tehetségfejlesztéshez kiindulási alapként szolgálnak.

A kreativitáshegedul is ezek közé az adottságok közé tartozik. Jellemző, hogy a tehetséges gyermekek a problémahelyzetekben új megoldást találnak – ami bizony a pedagógusokat is meglepi. Szerencsés esetben a tanító jutalmazza ezt a kreatív gondolkodásmódot, így segítve „különc” tanítványát a fejlődés magasabb szintjére.

Végül – de nem utolsósorban – nagyon fontos a feladat iránti elkötelezettség. Itt olyan tényezőkre gondolok, amelyek a magas szintű teljesítményhez szükséges energiát biztosítják: érdeklődés, versenyszellem, kitartás, érzelmi stabilitás.

Fontos tudnia, hogy a képességeket hiába igyekszik magas szintre fejleszteni, ha az előbb felsorolt „háttértényezők” nem eléggé fejlettek, akkor a magas szintű teljesítmény bizony várat magára. Hiába ad 4 évesen hegedűt gyermeke kezébe, és zárja be órák hosszat a szobába, ha nincsenek meg az előbb vázolt plusz adottságok, akkor nem lesz belőle hegedű-virtuóz.

 

 

Játékos fejlesztés

 

Hogyan fejlessze gyermeke képességeit? Mindenekelőtt játékosan. A gyermek legfőbb tevékenysége a játék, igyekezzen hát minél tovább ezt biztosítania számára. 

játék

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign