Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Hogyan biztosíthatja már óvodás korban azt, hogy gyermeke az iskolában könnyen boldoguljon?

2014.03.05.

Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd. De mi is a beszéd? A beszéd szó hallatán az emberek általában a beszédprodukcióra, azaz a kiejtésre gondolnak. Pedig ez csak a beszéd egyik alkotóeleme. Ugyanilyen fontos a beszéd megértése is, aminek hiánya, nem megfelelő működése sokáig rejtve maradhat.

Gyakran mondom, hogy szerencsésebbek a "pösze" gyerekek, mert azok bekerülnek a logopédiai terápiába, fejlesztést kapnak, mely során fény derülhet az esetleges beszédmegértési problémára is. A szépen, tisztán beszélő, de beszédértési zavarral küzdő gyermekek azonban észrevétlenek maradnak, s harmadik-negyedik osztályos korukban kerülnek a logopédus látókörébe: a matematikából kiválóan teljesítő gyermek képtelen egy egyszerű foglamazást megírni, nem tudja megtanulni a környezet-leckét. Mi ennek az oka?

A beszéd fejlődése

Ahogy a gyermek növekszik, szoros kapcsolatban fejlődik a beszéd, a szavak hibátlan kiejtésének képessége, és a mások által kiejtett szavak, mondatok megértésének képessége. A kettő együttműködése eredményezi a beszéd és a beszédmegértés fejlődését és életkornak megfelelő működését.
Amíg a gyermek beszédében jelentkező hibák jól észrevehetők (pl. pösze, dadog, hadar), addig - főleg, ha a gyermek értelmes - a beszédmegértés problémái sokáig rejtve maradhatnak. A következmények közül a leggyakoribb és a legtöbb gyereket érintő gond az olvasási és írási nehézség. Gyakran találkozom mindennapi munkám során olyan gyerekekkel, ahol a viselkedésproblémák hátterében a beszédmegértés zavara áll. Nem érti, hogy mi zajlik körülötte, azt sem, hogy a tanítónéni mit szeretne tőle hallani, ezért agresszív lesz egy idő után, vagy "nemtörődömmé", érdektelenné válik.

Mire érdemes figyelni?

Valószínűleg az Ön gyermekének is nehézséget okoz a beszéd megértése, ha azt veszi észre, hogy gyermeke gyakran visszakérdez, és megerősítést vár az elhangzottakkal kapcsolatban. De akkor is érdemes odafigyelni, ha az Ön gyermeke a másik gyermeket figyeli akkor, ha szóban közölték, mit kell csinálni, ha a mese nem köti le, és nem tudja elismételni a hallottakat. Szintén erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan képes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, rosszul toldalékol, és hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cseréli fel a hangokat (karalábé helyett karabálé). Egy viszonylag rövid - 1-2 órás -  vizsgálattal (melyet Gósy Mária dolgozott ki) ki lehet deríteni, hogy van-e a gyermeknek a beszédmegértéssel gondja. Ha a teszt problémát jelez, fejlesztő foglalkozással, akár otthoni segítségnyújtással is, jelentősen javítható a zavar, és ennek köszönhetően a tanulásban, és a gyermek viselkedésében döntő változás következhet be.
Fontos tudnia, hogy a beszédészlelési-, beszédmegértési problémák az életkor előrehaladtával nem rendeződnek, nem oldódnak meg maguktól. A fejlesztés elmaradása rengeteg iskolai kudarcot okoz. Vegye észre, ha a gyermek nem a megfelelő módon reagál a környezet szóbeli ingereire. Gondoljon bele! A tökéletes beszédmegértés az alapja a későbbi jó szövegértésnek.
A beszédmegértés fejlesztése nagyon fontos feladat. Ehhez nem feltétlenül szükséges szakember, elegendő hozzá egy kis „plusz” idő, egy kicsivel több közös beszélgetés. Például beszélgessenek minél többet a gyereket érdeklő témákról. Találjanak ki együtt meséket, a közismert meséket adják elő közösen. Tanítson minél többúj szót a gyermeknek. Például a színházban megmutathatja a páholyt, a zsöllyét, megismerkedhetnek a lornyonnal, ki is próbálhatják. Itt is fontos szempont a fokozatosság. Ne akarjon egyszerre mindent pótolni!  Eleinte elég egy-egy új szó, s ha azt tapasztalja, hogy azt már érti, s használja a gyermek, akkor tanítson neki újat.
Ennek a képességnek a fejlesztésére is készítettünk egy segédanyagot. Mondja el (olvassa el) gyermekének a mesét, közben nézzék a képeket, s mutassa is, hogy éppen miről beszél. A mese végén ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet. Kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt, így megbizonyosodhat arról, hogy gyermeke mindent megértett. Vegyék elő a héten többször is ezt a történetet, s a hét végére - remélhetőleg - gyermeke már önállóan fogja mondani a mesét.

 

A kis hajó

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign