Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Hogyan lesz könnyebb gyermeke számára a tanulás?

2014.02.28.

Mennyit olvas gyermeke? És Ön? Ha olvas is, azt milyen indíttatásból teszi? Tapasztalataim szerint az utóbbi években (lassan évtizedekben is lehet számolni) nagyon megváltozott gyermekeink olvasási szokása. Míg mi az olvasás élményéért olvastunk, manapság már nagyon ritka az olyan gyerkőc, aki szintén kedvtelésből nyúl a könyv után. Inkább kötelességből teszi ezt. Másféle szabadidős tevékenységek kerültek előtérbe, az olvasás fokozatosan a háttérbe szorult.

A szövegértés alapja a beszéd megértése együtt olvas

 

Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd, tehát a megfelelő szintű beszéd és beszédmegértés. Ahogy a gyermek növekszik, szoros kapcsolatban fejlődik a beszéd, a szavak hibátlan kiejtésének képessége, és a mások által kiejtett szavak, mondatok megértésének képessége. A kettő együttműködése eredményezi a beszéd és a beszédmegértés fejlődését és életkornak megfelelő működését.

Amíg a gyermek beszédében jelentkező hibák jól észrevehetők (pl. pösze, dadog, hadar), addig - főleg, ha a gyermek értelmes - a beszédmegértés problémái sokáig rejtve maradhatnak. A következmények közül a leggyakoribb és a legtöbb gyereket érintő gond az olvasási és írási nehézség.

 

Az olvasóvá nevelés legfontosabb színtere a család. Egyrészt innen látja a jó (vagy nem jó) példát. Ha Ön szülőként sokat olvas, bizonyára gyermeke számára is ez lesz a követendő példa.  A mintaadáson túl azonban az is fontos, hogy figyeljen fel csemetéje „jelzéseire”. Ha azt veszi észre, hogy gyermeke gyakran visszakérdez, és megerősítést vár az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy, ha a többieket figyeli, hogy mit is kell csinálni, vagy, ha a mese nem köti le, és nem tudja elismételni a hallottakat, akkor valószínűleg problémát okoz számára a beszéd megértése. Szintén erre utalhat, hogy gyermeke a verseket, dalokat nem, vagy csak lassan képes megtanulni, hogy nyelvtanilag helytelen mondatokat használ, rosszul toldalékol, és hosszabb, nehezebb szavakban sokszor cseréli fel a hangokat (karalábé helyett karabálé). Abban az esetben, ha kétségek merülnek fel Önben gyermeke beszédértésével kapcsolatban, feltétlenül keressenek fel egy logopédus szakembert. Ő egy vizsgálat alkalmával megállapítja, hogy milyen is gyermeke ezen képessége, szükség szerint megfelelő terápiában, tanácsadásban is részesíti Önöket.

 

A szövegértés a tudás alapja

 

apávalMi is a tanulás? Az olvasott szövegek megértése, az olvasottak alkalmazása, továbbfejlesztése, újragondolása és beillesztése korábbi tudáskeretünkbe. Tehát, ha gyermeke képtelen (vagy csak részben képes) a szövegek megértésére, akkor nem is fog tudni tanulni! Ez azonban elkerülhető. Ha időben felfigyel gyermeke beszédmegértési problémájára és elfogadja a szakember segítségét és irányítását, akkor ez a veszély Önt nem fenyegeti.

Ha nincs szembetűnő lemaradása gyermekének, akkor sem árt „tréningezni” egy kicsit. Ehhez nem feltétlenül szükséges szakember, elegendő hozzá egy kis "plusz" idő, egy kicsivel több közös beszélgetés. Például beszélgessenek minél többet a gyereket érdeklő témákról. Találjanak ki együtt meséket, a közismert meséket adják elő közösen. Tanítson minél több új szót a gyermeknek. Például a színházban megmutathatja a páholyt, az állatkertben az elefántot, a vidámparkban a hullámvasutat, akár ki is próbálhatják.

 

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign