Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Szánjon időt egy jó kis beszélgetésre!

2014.02.26.

Óvodás gyermeke beszédét csak Ön érti meg? Évek óta logopédushoz járnak és még most sem beszél tisztán csemetéje? Zavarja Őt, ha hangosabban szól a zene? Figyelmetlennek, feledékenynek tűnik? Ha ezekre a kérdésekre igen a válasza, akkor bizony előfordulhat, hogy féltve őrzött kincsének nehézségei vannak a beszédészlelés területén.

Az idő fontossága zavarja a hang

 

Évek óta dolgozom logopédusként, ez idő alatt rengeteg gyerekkel, azok sokféle problémájával foglalkoztam. Így például megkésett beszédfejlődésű, pösze, diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulóknak segítettem könnyebbé tenni a tanulást. Azt kellett látnom, hogy az esetek túlnyomó részében a probléma gyökere a beszédészlelési képesség nem megfelelő szintje volt. Ha ezt a hiányosságot bepótoltuk, akkor javulásnak indult a beszéd, az olvasás és az írás is, könnyebbé vált a matematika. Ez a javulás azonban eltérő mértékű volt: minél korábbi életszakaszban kezdtük a terápiát, annál jobb eredményeket értünk el. Tehát egy középső csoportos gyermek szakszerű terápiával sikeres lehet az általános iskolában. Míg egy második osztályban elkezdett terápia, akármilyen szakszerű, ennek az eredménynek csak a töredékét képes biztosítani. Hogy miért? Egyrészt azért, mert mindennek megvan a maga ideje. Így a beszéd fejlődésének is – ennek döntően óvodás korban van itt az ideje. Iskolás korban már a beszédre épülő egyéb tevékenységek (olvasás, írás) kerülnek előtérbe. Ha sérült az alap (esetünkben a beszéd), arra a legjobb kőműves sem tud hibátlan házat építeni. Lehet, hogy ideig-óráig gyönyörűen állnak a falak, ám bármikor összeomolhat az egész. Éppen ezért fontos, hogy a problémát időben felismerje és szakszerű segítséget kérjen.

 

Miből gyanakodhat arra, hogy gyermekének nehézséget okoz a beszéd észlelése?

 

beszédA bevezetőben felsoroltam néhány olyan jellegzetes tünetet, amelyeket az e problémával küzdő kisgyermekeknél tapasztaltam. Jellemző még rájuk, hogy gyakran visszakérdeznek: „Mi van? Mit mondtál?” . Ezek a gyerekek mindig a társukat nézik, hogy mit is kell csinálni – a szóbeli közlést ugyanis nem értik meg. Általában rosszul énekelnek, nehezen tanulják meg a verseket, mondókákat.

Iskolás korban is jellemzőek ezek a tünetek. Persze társulnak még hozzájuk egyéb felhívó jelek. Így például az, hogy sohasem tudja, mi is a házi feladat, gyakran nyugtalan, figyelmetlen.

 

Hogyan segíthet gyermekének?

 

A legegyszerűbb módon segíthet gyermekének: beszélgetéssel. Beszélgessenek minél többet, mindenféle témáról. Figyelje közben gyermekét. S ha úgy látja, hogy nem ért valamit, akkor magyarázza el neki. Bíztassa őt arra, hogy kérdezzen rá azokra a dolgokra, amelyek nem világosak a számára. Meséljen neki képeskönyvből egyszerű meséket. Közben álljanak meg egy-egy oldalon, s játsszanak egy kicsit a képpel. Például keressenek olyan tárgyakat, amelyek neve így kezdődik: ka- . (kanál, kalapács....). Vagy csukja be a könyvet, s kérje meg gyermekét, hogy mesélje el, mi is volt a képen. Jó mókának ígérkezik a képen szereplő állatok hangjának utánzása is. Próbálják ki!

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign