Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

A fejlesztés sikerének záloga: a játék

2014.02.19.

Még óvónőképzős koromban alaposan a „fejembe verték”, hogy a gyermek legfőbb tevékenysége a játék. Minden tevékenységet, foglalkozást ennek a gondolkodásmódnak kell áthatnia: azaz nincsenek már „iskolaszerű foglalkozások”, a játéktevékenységből kiinduló kezdeményezések vették át a helyét. Ezt alapvetően jónak is gondolom, de.... És már megint az a DE!

Az iskola sajnos nem alkalmazkodik (legalábbis túlnyomó többségében) ehhez a felfogásmódhoz. Hiszen itt már a gyermek legfőbb tevékenysége a tanulás lesz. Fél év alatt kell „váltania” a gyermeknek egyikről a másikra.

 

Legyen játék a fejlesztő foglalkozás!

 

A tanulási nehézséggel, részképesség-zavarral küzdő gyermekek számára még nehezebb ez a váltás. Különösen akkor, hogy ha a fejlesztő szakember enged a kollektíva nyomásának és korrepetál a fejlesztő foglalkozásokon. (Tudom, miről beszélek, hiszen én is többségi általános iskolában dolgoztam, és bizony kellett jó pár év, mire körvonalazódott a kollégáimban, hogy mi is a feladatom.)

 

A fejlesztő foglalkozás nevében benne van: az eltérő részképességek fejlesztésével kell foglalkozni. Ez általában délután (vagy valamilyen készségtárgy óra helyén!!!) történik. Addig, amíg a többiek játszanak, tornaórán vannak, vagy rajzolnak, addig szegény „problémás gyermeknek” olvasnia, írni, számolnia kell – könyvben vagy füzetben. Amitől egyébként is hideglelése van szegénykémnek.

 

Vajon mennyire tud ebben a helyzetben a gyermek a feladatra koncentrálni? Szerintem nem nagyon. Ezért elhatároztam, hogy nálam bizony nem lesz sem füzet, sem könyv – helyette viszont rengeteg játék! Játék közben a gyermek maga fedezi fel az összefüggéseket, görcsöktől mentesen, szorongások nélkül tanul, ezáltal sokkal eredményesebb munkát végez. Ez persze rengeteg pluszmunkát kíván – egyrészt kitalálni a megfelelő játékot, másrészt összegyűjteni a gyakorlandó szó- és képanyagot, majd el is kell készíteni. Tényleg nem könnyű. De megéri!

 

Hogyan?

 

A legmakacsabb betűtévesztések közé tartozik a b-d felcserélése. Szinte minden diszlexiás gyermeknél előfordul ez a probléma. A véget nem érő olvasások kevés eredménnyel kecsegtetnek. Ráadásul azt tapasztaltam, hogy az óra 45 percéből mindössze az a 4-5 perc telik hasznosan, amit azzal a gyermekkel foglalkozok: a társa olvasását már közel sem kíséri olyan hatékonyan, mint sajátját. Ezért törtem a fejem, hogy hogyan tudnék „túljárni az eszükön”. Hogyan tudnám úgy olvastatni őket, hogy ne vegyék észre, hogy valójában olvasnak? Hogy mire jutottam? Szívesen megosztom Önnel egyik foglalkozásom vázlatát! :) Ezt pedagógusként és szülőként is egyaránt jól tudja hasznosítani.

 

tanmenet

 

óravázlat 

         Bubidmegrendelem

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign