Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

A vad fiú - érdekes és tanulságos történet

2013.05.22.

Történt egyszer - valamikor az 1700-as évek végén - , hogy az aveyroni erdőben megláttak egy fiúcskát, aki a farkasokkal futkározott. A fiút - akit később Viktornak neveztek el - a parasztok vették észre először.

Később Caure erdeiben a  favágók egy csoportja elkapta a fiúcskát, amint az makkot, mogyorót gyűjtött. Fogva tartották, nyilvánosan mutogatták, de egy idő után a gyermek megszökött. Később a vadászok fogták el, de újra megszökött. Az elkövetkező években többször is megismétlődött ez. Végül egy aveyron-i iskolába került az akkor 12 éves fiúcska. Itt megfigyelték, hogy a gyermek számára idegen volt a főtt étel, s Viktorúgy ivott, hogy az állát a vízbe merítette. Négykézláb ment, ruháit eltépte, foggal-körömmel küzdött. Beszéde artikulálatlan volt, az intelligenciának kevés jelét mutatta. Akkoriban több tudós "harcolt" a gyermek megfigyelési jogáért. Kétféle álláspontot képviseltek. Az egyik elgondolás szerint a nevelés és a társadalmi környezet hiánya miatt volt mentálisan visszamaradott Viktor. Azt feltételezték, hogy az elszigeteltség következtében szerzett idiotizmus alakult ki nála ("mentális atróphia"). A másik nézőpontot képviselők épp fordítva gondolták. Úgy vélték, hogy azért tették ki a gyermeket az erdőbe, mert az retaldált volt. A fiú megfigyelő orvosa, Jean Marc Gaspard Itard azonban elvetette ezt a gondolatot. (Véleményem szerint sem helytálló az utóbbi érvelés, hiszen, ha súlyosan retardált lett volna, képtelen lett volna gondoskodni saját magáról. Ha meg nem volt olyan súlyosan visszamaradott, akkor miért tette volna ki az anyja?). Szóval Itard nagyon nagy reményekkel látott neki a fiúcska nevelésének. Erőfeszítéseit azonban nem koronázta a várva várt siker. Mérhetetlen csalódottságában Itard így tajtékzott: „Szerencsétlen, én kiteszem a lelkemet, de hasztalan. Menj vissza az erdőbe, a primitív ízlésednek megfelelő környezetbe. Vagy, ha az új igényeid társadalomfüggővé tesznek, akkor szenvedd el a haszontalanság büntetését, menj Bicetre -be, nyomorúságos halálra ítélve.” Itard

Hogy miért elevenítettem fel ezt a történetet? Mert ez is élesen bizonyítja, hogy társadalmi hatások, társas kapcsolatok nélkül nem jöhet létre teljes értékű emberi beszéd. Hiszen Viktor is valószínűleg normális gyermekként született, de az elszigeteltség miatt súlyos, visszafordíthatatlan értelmi és nyelvi károsodást szenvedett. Azért jó ezt tudni, mert - mint azt több kutató vizsgálata is alátámasztja -  az otthon elsajátított nyelvhasználati módok a társadalmi beilleszkedésben előnyünkre vagy hátrányunkra válhatnak. Éppen ezért fontos, hogy a szülők tudatosan tudják segíteni gyermekük nyelvelsajátítását. Ennek pedig van egy ún. kritikus periódusa: azaz egy életkori övezet, amelyben le kell zajlania ennek a folyamatnak. Ez pedig 2 és 5 éves kor közé tehető. Ha eddig nem éri nyelvi inger a gyermeket, akkor nem lesz képes a normális nyelvi fejlődésre - mint ahogy láttuk ezt az aveyroni vad fiú esetében is.

S hogy mi történt Viktorral? A negyvenes éveiben halt meg, 1828-ban egy kis házban, amely az iskola közelében volt, s ahol egy asszony viselte gondját a minisztérium megbízásából.

Meglepetésként (és a nyelvi fejlesztés elősegítése érdekében) egy olyan feladatlap-csomag első órájának feladatlapját ajánlom a figyelmébe, amelyet az a-e betűk differenciálására készítettem. Gyakran előfordul ugyanis, hogy az olvasási nehézséggel küzdő gyermekek keverik e két betűt. Az első órán az "a" betűt gyakoroljuk. Megbeszéljük, hogy néz ki, milyen elemekből áll, merre néz a pocakja. Kirakjuk kötélből a padlóra, különböző járásokkal végigmegyünk rajta, esetleg a gyerekek segítségével megépítjül saját testünkből is a betűt. A lényeg az, hogy minél több ingert vonjuk be a betűtanulásba. Gyurmázhatjuk, homoktáblára írhatjuk, kivághatjuk dörzspapírból. Aztán megoldjuk a feladatlap első gyakorlatát: meg kell keresni az elbújt "a" betűket. Ezután hangoztatjuk, megfigyeljük a szájtartást, szavakat gyűjtünk vele. Aztán elolvassuk a szószedetet a mellékelt feladatlapról. innen letölthető Az olvasólapon szerepelt szavakkal memóriajátékot is lehet játszani.

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign