Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

2X2 néha 5

2013.05.12.

Sok embernek e cím hallatán a híres, 1954-ben készült film jut eszébe. Most azonban nem Zenthe Ferencről és Ferrari Violettáról szeretnénk szeretnék írni, hanem egy olyan problémáról, amely az emberek kb. 5 %-át érinti. És ez a számolási zavar.

Mit is jelent ez tulajdonképpen?

 

A számfogalom hiánya, a számjegyek értelmezésének hiánya megnehezíti az egyszerű matematikai műveletek megtanulását, alkalmazását....

 

Mi az oka?

 

  • öröklődés
  • idegrendszer eltérő fejlődése: a méhen belüli fejlődés során is, valamint a születés közben is érheti a magzatot olyan hatás, amely az idegrendszer minimális sérülését okozza, ez pedig kihatással van a későbbi tanulási képességekre.
  • Igen gyakran a szokásostól eltérő információfeldolgozási mód okozza. A számolás megköveteli az egymás utáni, lépésről lépésre történő feldolgozást, amely az általában domináns bal agyféltekéhez kötődik. Ha valakinek ez a feldolgozási mód gyengébb, akkor nehézségei lesznek a számolással.

 

Hogyan kezelhető?

 

Meg kell különböztetni a gyenge matematikai teljesítményt nyújtó gyermekeket a számolási zavarral küzdőtől (diszkalkuliástól). Hiszen lehetséges, hogy csak lassúbb tempója (vagy a pedagógus gyors tempója!) miatt marad le a társaitól, vagy egy korábbi tananyag hiánya okozza a lemaradást. Ezért nagyon fontos az okok tisztázása. Tehát a logopédus elvégez egy vizsgálatot, amely során megállapítja, hogy elegendő-e egy szaktanári korrepetálás, vagy speciális, egyéni fejlesztésre van szüksége a gyermeknek.

 

A család a mindennapok során segítheti a gyermeket: beszéljenek vele minél többször olyan dolgokról, amelyekben számok fordulnak elő, vonják be olyan dolgokba, ahol számolni kell.

 

A számfogalom kialakítását több oldalról segíteni kell: látniuk kell, tapintani, rakosgatni, a szám nevét kimondani.

 

Ugyanígy cselekvéssel kell értelmezni a műveleteket.

 

Honlapunkról innen letölthető társasjátékok a számolási készség fejlesztésére.

 

Az ilyen gyermekek hosszabb időt, több gyakorlást és több megerősítést igényelnek. Ha saját tempójukban haladnak, teljesítményük javul. Fontos az első osztály! Hiszen mindennek az alapja a 10-es számkörben való biztos tájékozódás. Sajnos kevés helyen használják a cselekedtetés módszerét, helyette a tankönyv feladatait oldják meg. Pedig lenne idő arra, hogy korongokat, pálcákat rakosgassanak, színes rudakkal tevékenykedjenek. Ha biztos alapok vannak, akkor a későbbiekben a pedagógusnak is könnyebb dolga van.

A jelenlegi iskolarendszer (kevés kivételtől eltekintve) egyforma gyerekre van felkészülve, nem hagynak elég időt, a „máshogyan” gondolkodó gyermekek számára.  

 

Kinőhető? Javítható?

 

A számolási zavar iskolához kötött. Így – miután az ember kilépett az iskolapadból – azt gondolhatnánk, hogy ez elmúlt. Ez azonban nem gyógyítható. Azaz nem a szokványos értelemben. Az elején már beszéltem arról, hogy ezeket az emberkéket egy sajátos gondolkodásmód jellemzi – és ez változatlan marad. Persze ők is megtaníthatók számolni, csak más módon. De nemcsak hátrányai vannak az ilyen jellegű másságnak: a sajátos gondolkodásmód miatt számukra természetes a kreatív gondolkodásmód, az újszerű látásmód. Villámgyorsan találnak megoldást olyan problémákra, amelyekre a hagyományosan gondolkodók képtelenek. Rendkívül gazdag képzeletvilággal rendelkeznek, sok művész vagy zseni is „kikerült” már közülük. (Michael Faraday beszédzavarokkal és helyesírási nehézségekkel küzdött, problémája volt a matematikával és megbízhatatlan volt a memóriája.)

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign