Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

A kilenc odalenn van!

2013.02.25.

Történt egyszer, hogy Erdélyben, a parajdi sóbányában töltöttünk néhány napot a kisfiammal, Danival. Rengeteg lépcső vezetett le a bányába. Az egyik nap már a lépcsősor vége felé jártunk, amikor a kisfiam kérte, hogy számoljuk meg a lépcsőfokokat. Az utolsó lépcsőre jutott a 9. Másnap is lementünk a bányába, ekkor már hamarabb eszébe jutott a lépcsőfokok számolása. El is kezdtük, szép sorban haladtunk, s amikor a 9-hez értünk, Dani felkiáltott: a 9 az odalenn van!

Eleinte próbáltam elmagyarázni neki, hogy szépen sorban haladunk, s a kilenc mindig a nyolc után következik, illetve azt, hogy attól függ, honnan kezdünk számlálni. De egy 4 éves kisgyermek ezt még nem nagyon tudja megérteni. Ő világosan emlékezett arra, hogy előző nap az utolsó lépcsőfokra mondtuk azt, hogy 9.

Mi is a számfogalom?

Sok szülő boldogan újságolja, hogy iskolába készülődő gyermeke 100-ig is tud számolni. A számjegyek felsorolása (1,2,3,4.....56,57,58...), vagy számjelük felismerése (pl. a házszám megnevezése: Ez az 5-ös ház) nem jelent még tartalmi ismeretet. Gyakran tapasztalom, hogy otthon számképeket, számjegyeket tanítanak a gyermeknek, aki (ha jó a memóriája – mint pl. Daninak) meg is jegyzi ezeket, szükség esetén fel is idézi azokat, s a szülő büszkén és boldogan dicsekszik mindenkinek. Ezzel azonban mindenki „becsapódik”. Téved a szülő, mert azt hiszi, hogy gyermeke az iskolában zseniálisan jól fog teljesíteni matematikából. De a gyerek is becsapódik, mert azt sugallják neki, hogy mindent tud, s lehet, hogy majd az iskolában kell szembesülnie a lemaradásaival. Előfordulhat ugyanis, hogy annak a gyereknek, aki akár 100-ig is elszámol, semmi vagy vajmi kevés fogalma van a számokról. Nem tudja elképzelni, hogy almából mennyi lehet a 9. Nincs számérzet a kimondott szavak mögött. A hallási élmény, a számolás ritmusa még nem nevezhető számfogalomnak. A biztos számfogalom pontos számérzetet, a számok egymáshoz való viszonyának és a számok tulajdonságainak alapos ismeretét jelenti. Tegye próbára óvodás gyermekét: mutassa fel a kezét, kérdezze meg, hány ujj van rajta. Gyermeke ekkor biztosan megszámlálja: 1,2,3,4,5. Ekkor kérdezze meg: Na, akkor hány ujjam van? Ha gyermeke nem vágja rá, hogy öt, hanem elkezdi ismét megszámlálni, akkor nála még nem alakult ki a számfogalom. A számlálás számára csupán egy cselekvés, akárhányszor megismételhető, ad valamiféle tájékoztatást a világról, hiszen a gyerek felel arra, hogy hány ujjam van, mégsincs "eredménye", mert a számok nem fejeznek ki mennyiséget.


Mikorra alakul ki a számfogalom?

A számfogalomnak legkésőbb a hatodik életév végén kell kialakulnia. Ez persze egy „lappangó” rendszer a gondolkodásban, hiszen a gyerek nincs még tisztában a számolást feltételező elvekkel, és még sokáig nem is tudja, hogy ilyenek egyáltalán léteznek. A felnőttek többsége is így számol. Feladato­kat old meg, anélkül, hogy sejtelme lenne arról a fogalomrendszerről, amely ezt lehetővé teszi.

Hogyan segíthet gyermekének?

szorótábla gyakorlásaFontos a számokat valóságtartalommal megtölteni. A környezet, a család, az óvoda, az iskola akkor tesz jót a gyereknek, ha gazdag tárgyi környezetet biztosít számára, ahol a kisgyerek játszhat az edényekkel, a cipőkkel, segíthet teríteni, összehasonlíthatja anya varródobozából a gombokat, nyírhat, vághat, gyurmázhat, öntögethet, megfigyelheti az öltözködés sorrendjét.

 

Témához kapcsolódóan egy szorzótáblás játékot készítettünk, melynek letöltéséhez KATTINTSON IDE!

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign