Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Beszédértési zavarok

2012.05.10.

Az utóbbi időben egyre elkötelezettebb híve vagyok a beszédértés fejlesztésének. Úgy érzem, hogy szinte minden tanulási nehézség hátterében ez a probléma (vagy ez a probléma is) áll. De nemcsak az olvasási – számolási zavarokról beszélek, hanem a magatartási rendellenességekről is. Gyakran előfordul ugyanis, hogy azért bohóckodik a gyermek a tanítási órán, mert fogalma sincs arról, hogy mit kellene csinálnia, nem érti, mit is mond a pedagógus.

Miért van szükség megfelelő szintű beszédértésre?

 

A beszéd nemcsak a "beszélést" (kiejtést) jelenti, hanem annak észlelését ("meghallását") és megértését. A beszéd minősége függ a szókincstől - ennek is két része van: passzív (amit nem használunk nap mint nap, de tisztában vagyunk jelentésével), és az aktív (amit rendszeresen használunk). A beszéd akkor válik kerek egésszé, ha a nyelvtani szabályokat betartjuk, helyesen használjuk a ragokat, toldalékokat, a mondat szavait helyes sorrendbe rakjuk. Nem folytatom tovább a beszéd boncolgatását, ezek lényegében a főbb összetevők. Nézzük meg ezeket közelebbről!

nehéz számolni

A kiejtési hiba a legfeltűnőbb - ez még a laikusok számára is nyilvánvaló. A szülők már 3-4 éves korban jelzik a szakemberek felé, ha nem beszél tisztán a gyermek. Ekkor a logopédus megnézi, s eldönti, hogy a lurkó beszédhibája "természetes" (életkori sajátosság), vagy javításra szorul.

Az összes többi - korábban felsorolt - összetevő azonban rejtve marad az óvodában. A beszéd észlelésének nem megfelelő működése az olvasás, írás megtanulásában nagy problémákat okoz. Erre az első osztályban derülhet fény - amikoris az addig problémamentesnek hitt kisgyermek keverni kezdi a betűket olvasásban és írásban.

A beszéd megértésének zavara a szöveg értelmezésének zavarához vezethet. Előfordul, hogy ez 3., 4., osztályban derül ki: nem érti a szöveges feladatokat matematika órán, nem tudja elmondani az olvasott szöveg tartalmát olvasás órán.

Szintén 3.-4. osztályban derülhet ki, ha valaki nem használja helyesen a ragokat, toldalékokat, nem képes önállóan egy helyes magyar mondatot alkotni - erre fogalmazás órán nagy szükség van, és persze később az életben még nagyobb.

Hogy miért baj, ha iskolában derül ki a probléma? Egyrészt azért, mert minél később kezdjük orvosolni a problémát, annál nagyobb erőfeszítések szükségesek a helyreállításhoz, s annál kisebb az esélye a tökéletes "gyógyulásnak". Másrészt azért, mert az iskolában már egyéb "tünetek" is társulhatnak a tanulási problémához: a sorozatos kudarc miatt agresszív vagy visszahúzódó vagy érdektelen lesz a gyermek, elkezdi rágni a körmét, tépni a haját, megutálja a tanulást - s ezek mind-mind a fejlesztés hatékonyságát is befolyásolják. Hiszen sokkal könnyebb fejleszteni egy olyan kisgyermeket, aki élvezettel jön be a szobámba, játékként éli meg az egészet, mint egy olyat, aki utálja az iskolát, s csak púp a hátán a délutáni logopédia.

Erre a tényre biztosan „magasabb körökben” is felfigyeltek, mert törvényi előírás született arról, hogy el kell végezni minden 5. életévét betöltött gyermek komplex anyanyelvi szűrését. Azaz nemcsak a kiejtését kell megnéznie a logopédusnak, hanem a beszéd összes összetevőjét: beszédészlelést, beszédértést, nyelvi készséget…Elvileg tehát már óvodában kiderülhet a probléma. Na de ki orvosolja? Ugyanaz a szakember ugyannyi órában lásson el kétszer annyi gyereket? Hogyan??? Éppen ezért súlypontozni kell, hogy melyik a súlyosabb. Az, ha valakinek nem pörög az "r"-je, vagy ha valaki súlyos beszédmegértési zavarral küzd. Szerintem ez utóbbi. De mivel ez nem feltűnő, ezért biztosan magyarázkodni kell majd, hogy miért nem az "r"-hibás kisgyermeket viszem el logopédiára. Pedig egy „r” hibával még lehet valaki kitűnő tanuló, boldog, kiegyensúlyozott gyermek, de egy beszédértési zavarral küzdő lurkó garantáltan tanulási nehézséggel fog küzdeni az iskolában.

Megoldás lehet az óvodapedagógusok továbbképzése is a beszédértés területén. De bevallom: ezzel kapcsolatban is szkeptikus vagyok. 28-30 fős csoportlétszám (ráadásul vegyes életkorú gyerekek) esetében szinte kivitelezhetetlennek tartom a csoportban történő fejlesztést.

 Ingyenes játékainkkal Ön is fejlesztheti gyermekét! Kattintson ide!

 

 

Miből tudhatja, hogy gyermeke beszédértési zavarral küzd?

A beszédmegértési zavarral küzdő gyermekekre jellemző, hogy számukra szinte leküzdhetetlen nehézséget okoz a tartalommondás. Jelzésértékű, ha egy gyermek nem saját szavaival meséli el az olvasmányt, hanem szinte szóról szóra az olvasókönyv szavait használja. Ezzel párhuzamosan az önálló szövegalkotásnál (fogalmazásnál) is komoly problémáik adódhatnak.
beszédértés


Felsőbb tagozatban csúcsosodik ki igazán a beszédmegértési zavar: képtelenek az önálló tanulásra. Nem tudják kihámozni a több oldalas leckéből a lényeget, nem tudják megtanulni, szükség esetén felidézni azt.  Ekkor azonban már senkinek nem jut eszébe a probléma gyökerét megkeresni – lustának tartják a gyermeket, aki lassanként ezt el is hiszi magáról, s elkezd „megfelelni” a róla kialakított képnek: lusta lesz tanulni. Így is, úgy is rossz jegyet kap.

 Ha csak „kisebb” fokú a beszédmegértési zavar, az lehet, hogy első osztályban rejtve marad. Esetleg még második osztályban is. Aztán amikor matematikából sorra következnek a szöveges feladatok, a szabályjátékok, akkor az addig jól teljesítő nebuló elkezd rosszabb jegyeket hazavinni – a szülő legnagyobb meglepetésére.

 

 Ingyenes játékainkkal Ön is fejlesztheti gyermekét! Kattintson ide!

TÖLTSÖN KI TESZTET! Kattintson ide!

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign