Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Szerialitás

2012.02.28.

Gyakran tapasztalom, hogy az egyébként jó képességű gyerekek néha nehezen kezdenek neki a munkának. Ha például egy összetett feladatot kapnak, akkor erősen koncentrálnak, hogy mit kell először elővenni, hol kell kinyitni, és ott melyik feladat vár megoldásra.

UgróiskolaNagy a tét, hiszen ha eltévesztik a sorrendet, akkor elképzelhető, hogy rossz feladatot fognak megoldani, majd jön ennek a szükségszerű következménye a büntetés. Szerencsés esetben csak egy kis fejmosás, na meg az otthoni plusz munka – bepótolni az órán elmulasztott feladatot. Rosszabb esetben még akár egyes is kerülhet az ellenőrzőbe. Éppen ezért nagyon fontos, hogy gyermeke memóriáján túl szeriális képessége is megfelelően működjön.

 

Mit jelent a szerialitás?

 

Sorrendiséget. Ez nemcsak a tanuláshoz fontos képesség, hanem a mindennapi életünkben is nélkülözhetetlen a megfelelő sorrend betartása, akár az építészetben is. Szülőként önkéntelenül erre neveljük gyermekeinket. Gondoljon csak az öltözködésre: előbb a zoknit húzzuk fel, s csak aztán a cipőt. Nagyon jó, ha ezt hangosan is kimondja gyermekének, így mire az iskolában szüksége lesz rá, Ő már automatikusan tudni fogja, mit is jelent az, hogy „először”.

De térjünk vissza a fogalom magyarázatára. Kétfajta szerialitást különböztetünk meg:

Hallási sorrendészlelés

Azt a képességet, mely segítségével gyermeke a hallott szót sorrendben fel tudja bontani hangokra auditív szerialitásnak nevezzük. Miből tudhatja, hogy gyermeke ilyen problémával küzd?  A tünetek nemcsak az olvasásában jelenhetnek meg, hanem azt megelőzően, már a beszédben is. Ezért idejében, akár óvodáskorban felfigyelhet a zavarra, és szakszerű terápiával iskolás korra csaknem tünetmentessé tehető gyermeke. Szerialitási problémával küzdő gyermekek beszédükben hangot, szótagot hagynak ki, cserélnek fel, vagy többszöröznek meg. Például „lakat” helyett „latak” szót mondanak. Emlékszem a legelső tanítványomra. Akkor még logopédus hallgatóként (óvónői, tanító végzettséggel a zsebemben) segítettem az óvodások ellátását. Az első foglalkozáson ismerkedtem a gyerekekkel. Kérdeztem a nevüket, a jelüket. Az egyik kisfiúnak nagyon érthetetlen volt a beszéde, ami a nevéig nem is jelentett problémát, hiszen azt tudtam. De az óvodai jelét nem. Hiába kérdeztem, Ő csak az ismételgette: „tojoi”. Próbáltam, hogy rajzolja le, de sajnos a rajzán sem ismertem fel. Én annyiban hagytam volna, kerestem más játékot, megpróbáltam a figyelmét más irányba terelni, de a gyerek ragaszkodott hozzá, hogy az Ő lapjára is rajzoljam rá a jelét. Bizony örökre emlékezetes marad az a félóra, ami a szülő érkezéséig eltelt. Ő aztán megmondta, hogy szőlő a kisfiú jele. Vele 3 év kemény munka következett, majd iskolás lett. Azóta már nyolcadik osztályos, és még mindig a legjobb tanulók között tartják számon. Ezért is nagyon fontos a problémát időben észlelni és szakember segítségét kérni.

Az ilyen nehézséggel küzdő tanulók olvasás, írás esetében is elkövetik ugyanezeket a hibákat: betűt, számot, szótagot, szót hagynak ki, vagy többszöröznek meg. Matematikai feladat esetében a számokat cserélik fel, és a sorozatalkotás nagy problémát jelent számukra. Nem érzik a szótaghatárokat, a szótagolás is nagy nehézséget jelent nekik. Verstanulásnál nem tudják megjegyezni a szavak sorrendjét.

Látási sorrendészlelés

Az auditív szerialitás mellett beszélnem kell még a vizuális szerialitásról.
Ez tulajdonképpen a látással észlelt sorozatok elemeinek sorrendben való felismerése, feldolgozása, többszöri ritmikus megismétlése. Ebben az esetben is vannak jellemző hibák. Nem ritka, hogy ’ló’ helyett ’ól’-t olvas, vagy ír a szerialitási nehézséggel küzdő gyermek. A
vonalrendszerben és a négyzetrács hálózatban nehezen tájékozódnak (pl.: több, v. kevesebb négyzetrácsot, vonalközt hagynak ki)

A szeriális észlelés – mint Ön is láthatja - nagyon fontos beszédészlelési készség, amelynek zavara a felszínen pl. az olvasásnál, mint olvasástechnikai ’hiba’ jelenik meg – hangcseréket hallunk a gyerek hangos olvasásánál, de ugyanez írásban is megjelenhet.

 

Válasszon játékot gyűjtményünkből, és ha van önálló ötlete szerialitásra készítse el gyermekének, vagy írja meg nekünk (info@abcakademia.hu)!

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign