Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Szókincs

2014.02.05.

A téli szünet utáni első foglalkozások mindig kicsit kötetlenebbek. Ilyenkor mindenki elmeséli, hogy mit is csinált az ünnepek alatt, hogyan telt a karácsony, s a legfontosabbat: milyen ajándékot kapott. Én pedig árgus szemekkel - és főleg fülekkel - figyelem őket:

lesem, hogy spontán beszédükben hogyan alkalmazzák a kijavított tanít hangokat, van-e esetleg olyan, ami magától megjavult. Az idén is így volt ez. Ahogy hallgattam a gyerekek beszámolóit, feltűnt, hogy milyen gyakran használnak töltelékszavakat: izé, hogy is hívják, hogy is mondjam ... Előfordult, hogy egy gyermek ajándékát a legnagyobb jóindulattal sem tudtam megfejteni: izét kapott. Mikor segítő kérdéseket próbáltam feltenni (hogy néz ki, hogy kell vele játszani), akkor is ilyen válaszok jöttek: a izére rá kell tenni azt a kis micsodát, és meg kell izélni (közben a kezével egy pörgő mozdulatot végzett). A többi gyerek értette, hogy mi is az, de a nevét senki nem tudta megmondani. Így számomra a rejtély továbbra is rejtély marad.

Hogy miért fontos ez? Mert fontosnak tartom felhívni a figyelmet az aktív szókincs problémájára. Az, hogy egy gyermek ismer bizonyos szavakat, kérésre odahozza a megfelelő tárgyat, nem biztosítja azt, hogy egy másik szituációban, esetleg néhány nappal később önállóan is meg tudja azt nevezni. A passzív szókincsünk (a szó ismerete) általában nagyobb, mint az aktív (a szó használata). Idő kell ahhoz, hogy egy szó átkerüljön a passzív szókincsből az aktívba. Ez egyénenként változó. Akinek jobb a munkamemóriája és a hosszú távú memóriája, annak ez a folyamat gyorsabb.
Jó, ha tisztában vagyunk gyermekünk képességeivel e téren is. Hiszen könnyedén előfordulhat, hogy az otthon tudott leckét az iskolában már nem képes elmondani – nem tudja előhívni a megfelelő szavakat. Az ilyen gyermekkel nem célravezető úgy tanulni, hogy egyszer nekiülünk, s végigvesszük a tananyagot, hanem apránként, kis lépésben, állandóan vissza-visszatérve a már megtanult részekre is. Képekkel, vázlattal is sokat segíthetünk: ha látja és hallja is (főleg, ha ő rajzolja, írja a vázlatot), sokkal hatékonyabb a tanulás.

 

A témához kapcsolódóan számtalan játékot talál játékgyűjteményünkben. A táblázatban a "Szókincs Beszéd", illetve a "Beszédértés Szövegértés Szövegalkotás" területeket ajánlom figyelmébe.

 

Üdvözlettel:
Dudáné Driszkó Adrienn
ABC Akadémia

« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign