Magazin

Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!

Blog bejegyzések

Bubidam

Milyen képességeket fejleszt a Bubidam? Olvasási készség Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez

Aktív memória, nem csak gyerekeknek

2012.03.19.

Gyakran használjuk viccesen ezt a mondást: „Kinek nincs esze, legyen notesze!” Valóban vicces, és általában magunkra szoktuk vonatkoztatni ezt a kis versikét, de egy fontos dologra is rávilágít: memóriánkat folyamatosan edzeni kell annak érdekében, hogy „munkabíró képessége” ne csökkenjen!

Az egyik alkalommal, amikor „ötleteltünk”, milyen játékot is tegyünk a magazinba, megjegyeznotesztük: memóriajátékot? - abból már annyi van. S valóban, a mi oldalunkon is található jónéhány ilyen típusú játék, meg a piacon is számtalan tematikus memóriajáték fellelhető. Így joggal vetődik fel a kérdés: Ennyire fontos lenne? S ha igen, akkor miért?

 

Elsősorban azért, mert a játék aktivizál, lendületbe hoz. Ha egy rövid játékkal melegítünk be a tanulásra, könnyebben fog menni az. Vegyük pl. a tavaszi virágok témakörét. Ha csak képeket mutogatunk a gyerekeknek, s így kell megjegyezni a növényeket, kevésbé hatékony a tanulás, szemben azzal, amikor minden virág képéből 2 példányt készítünk, s játszunk vele egy rövid memóriajátékot. Ekkor ugyanis a gyerek kézbe veszi a virágokat, ő maga is többször kimondja azok nevét (nem úgy, mint az első verziónál, ahol csak a felnőtt tette meg ugyanezt), rakosgatja, pakolgatja őket, s így észrevétlenül „bepakolja” őket a memóriájába is, vagyis az aktív szókincs részévé válnak a képeken látott memóriaszavak. Korábbi magazinunkban már írtunk az aktív és a passzív szókincs közötti különbségről.  Az, hogy egy gyermek ismer bizonyos szavakat, kérésre odahozza a megfelelő tárgyat, nem biztosítja azt, hogy egy másik szituációban, esetleg néhány nappal később önállóan is meg tudja azt nevezni. A passzív szókincsünk (a szó ismerete) általában nagyobb, mint az aktív (a szó használata). Idő kell ahhoz, hogy egy szó átkerüljön a passzív szókincsből az aktívba. Ez egyénenként változó. Akinek jobb a munkamemóriája és a hosszú távú memóriája, annak ez a folyamat gyorsabb.
Jó, ha tisztában vagyunk gyermekünk képességeivel e téren is. Hiszen könnyedén előfordulhat, hogy az otthon tudott leckét az iskolában már nem képes elmondani – nem tudja előhívni a megfelelő szavakat. (Képesség felmérő tesztünkben ezt a képességet is vizsgáljuk.) Nemsokára ki is vihetjük a gyerekeket a kertbe, vagy a piacra, hogy ott is megmutassuk nekik a virágokat: Látod, ezekkel a virágokkal játszottunk memóriajátékot. Megszagolod? Emlékszel a nevükre? Ide kattinvta letöltehtő a játék!

 

Ráadásul a játéknak köztudottan van egy stresszoldó, depressziócsökkentő hatása – tehát a tanulástól „megcsömörlött” gyerekeket észrevétlenül lehet tanítani.

 

Ezért ajánlom a memóriajáték használatát szinte minden nap! A memóriára mindig szükség van, enélkül elképzelhetetlen a tanulás. Ezért fontos fejleszteni is. Ráadásul elkészíteni sem nehéz: a megtanulandó szavakat, képeket, fogalmakat kis kártyákra ragasztjuk, s már kezdődhet is a játék.

 

Ide kattintva, bővebben olvashat a témáról, - többek között - a memória működéséről!


« vissza

ONLINE Képesség
Felmérő Teszt

Program 3-10 éves korosztálynak
BŐVEBBEN
honlapkészítés: scenedesign