Magazin
Ha szeretne értesülni híreinkről, újdonságokról, kérjük iratkozzon fel magazinunkra!Blog bejegyzések
Bubidam
Milyen képességeket fejleszt a Bubidam?
Olvasási készség
Betűismeret: a legmakacsabb betűtévesztést hatékonyan...
Tovább a bejegyzéshez
Játékgyűjtemény
Fejlesztendő terület |
Könnyű |
Közepes |
Nehéz |
Szókincs Beszéd |
|
Ellentétek 1 (Ú!) |
|
Emlékezet | |||
Számolási készség |
Tikk-takk-bumm | ||
Vizuális figyelem |
A gomba alatt meséhez differix Tavaszi rajzolós feladat (ÚJ!)
|
||
Helyesírás Nyelvi készség |
Dominó rokon értelmű szavakkal (Új!)
|
||
Téri tájékozódás |
|
A gomba alatt meséhez differix
|
|
Beszédértés Szövegértés Szövegalkotás |
Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére
|
||
Nagymozgás Finommotorika |
|||
Logikus gondolkodás |
SUDOKU | ||
Kreatív |
Kezek és lábak
Ez a játék a KIK áruházakban kapható dekorgumi csomaghoz készült. A játék során először külön válogattuk a kezeket és lábakat. Aztán csoportosítottuk őket szín, méret majd a jobb és bal oldal szerint is. Ezután kellett a gyerekeknek egyeztetni a nyomtatott, laminált alaplapon található formákat a dekorgumi formákkal. Ezután a gyerekek megnevezték a lapon látható testrészeket. pl:nagy sárga bal kéz Dupla nyomtatással is lehet játszani ezt a játékot.
Hóemberek
Ezek a feladatlapok kicsiknek készültek. A lapokat lamináljuk és szétvágjuk. A gyermek korától, figyelmétől függően dogozhatunk több vagy kevesebb képpel is.
Megkérjük a gyermeket, hogy adja oda a kezünkbe azt a képet, amiről a meghatározást hallja.
pl Az első lap képeivel. – „Add ide azt a képet, amin a hóembernek seprű van a kezében , pöttyös a sálja, és 3 gomb van a pocakján!” (Érdemes többször is elmondani, hiszem 3 dolgot határozunk meg.)
Nagyon kell figyelni, hiszen van olyan hóember, amelynek 2 gomb van a hasán illetve 3 gomb van a hasán, de nincs seprűje vagy a sálja csíkos.
A második lap képein a madár helye is nehezítés.
Laminálás előtt színezhetjük a hóemberek kalapját, sálját is így is használhatjuk a lapokat.
Téli bingo
Ismét egy bingo. A lapokat nyomtatás, laminálás után tudjuk használni. Az első három oldal alaplap, a 4-6. oldalakat szét kell vágni. Így 3 gyermek is játszhat. A szétvágott képeket összekeverjük és lefelé fordítjuk egy kupacba téve az asztalon. A gyermekek felváltva húznak a képek közül. Ha a saját alaplapján van a húzott kép megtarthatja , ha nem visszateszi a többi közé. Az győz, aki előbb megtalálja a saját képeit és nem felejt el kiáltani a játék végén, hogy: Bingo!
Bingo testrészekkel
A lapokat nyomtatás, laminálás után tudjuk használni. Az első három oldal alaplap, a 4-6. oldalakat szét kell vágni. Így 3 gyermek is játszhat. A szétvágott képeket összekeverjük és lefelé fordítjuk egy kupacba téve az asztalon. A gyermekek felváltva húznak a képek közül. Ha a saját alaplapján van a húzott kép megtarthatja , ha nem visszateszi a többi közé. Az győz, aki előbb megtalálja a saját képeit és nem felejt el kiáltani a játék végén, hogy: Bingo!
Mozgásos versek-testséma
A testséma fejlesztése szinte minden fejlesztő foglalkozáson megjelenik valamilyen formában. Az itt található lemozogható versek a testséma fejlesztésén kívül a beszédértés fejlesztését is segítik. A gyerekek nagyon szeretik ezeket a mozgásos verseket, mondókákat.
Nyári bingo
Mivel Medárd napján esett az eső, azt gondoltam jó lesz ez a játék a nyárra. A lapokat nyomtatás, laminálás után tudjuk használni. Az első két oldal alaplap, a 3-4. oldalakat szét kell vágni. A szétvágott képeket összekeverjük és lefelé fordítjuk egy kupacba téve az asztalon. A két gyermek felváltva húz a képek közül. Ha a saját alaplapján van a húzott kép megtarthatja , ha nem megkapja a társa. Az győz, aki előbb megtalálja a saját képeit és nem felejt el kiáltani a játék végén, hogy: Bingo!
Irányjáték
A téri tájékozódás, az irányok ismerete nagyon fontos a beiskolázás megkezdése előtt. Ez a feladatlap segíti az irányok gyakorlását. Vágjunk piros, sárga, kék, és zöd színű korongokat! A fenti minta alapján kell egyeztetni a megfelelő nyílhoz , a megfelelő színű kört. A figyelmet is jól fejleszti. Figyeljünk, hogy soronként balról jobbra haladjunk!
Tavaszi mozgásos versek
A téli lemozogható versek után , íme a tavasziak is! Jó mondókázást!
Beszédértés fejlesztése (kicsiknek)
Ez a két feladatlap kisebb gyermekek számára készült. Nyomtatás, laminálás után a gyermek elé helyezzük a feladatlapot. Minden lapon 6 feladat látható. A 3 kép közül kell kiválasztani melyik képre gondoltunk. pl. Az autóban béka ül. Választ adhat rámutatással vagy korong elhelyezésével is. Jó játékot!
Téli mozgásos versek
Nagyon sok gyermeknek rossz az emlékezete s nagy problémát jelent egy-egyy vers vagy mondóka megtanulása. Sokkal könnyebben megtanulhatóak a versek, ha valamilyen mozgást kötünk hozzá.
Igaz vagy hamis?
Ilyen és ehhez hasonló képeket letölthetünk az internetről vagy találhatunk kifestőkben, színezőkben. Állításokat mondunk a képről. A gyermeknek el kell döntenia, hogy az állítás igaz vagy hamis. Mozgással egybekötve is végezhetjük a feladatot. Ha igazat mondok emeld fel a kezed jó magasra, ha hamisat akkor dobogj a lábaddal! stb Pl A ház tetejére felrepült egy gólya. A képen lévő család 3 gyereket nevel. Az apuka szemüveges. stb Feladat lehet a hamis állítások igazzá tétele is. Ha kiszínezzük a képeket még többféle szempont szerint mondhatunk állítást. Ha már meguntuk a feladatot, szétvágva kirakó is készíthető belőle. Használhatjuk önálló szövegalkotásra , emlékezet fejlesztésre is. Jó játékot!
Sünis beszédértés
A gyerekeknek meg kell keresniük, hogy melyik sünire gondolunk. A kiválasztott sünit letakarják egy koronggal. Ha ügyesen dolgoztak, akkor a végén az a süni marad lefedetlenül, amiről utolsóként mondjuk a meghatározást.
1.Ez a süni jobbra fordul és két almát visz a hátán.
2. Ez a süni balra fordul és nem visz gyümölcsöt a hátán.
3. Ez a süni jobbra fordul Két gyümölcsöt visz a hátán. Elöl viszi a körtét mögötte az almát. stb
Cserebere
Tapasztalataim alalpján egyre több kisgyermeknek van gondja a beszédértéssel. Ez a képekkel illusztrált versike megkönnyíti a verstanulást. Olvassuk el a verset, a gyermek válaszoljon a kérdésre. Utána a képek segítségével tanulja meg a verset.
Kakukktojás-főfogalom
Még mindig a főfogalmak. A szókincs és a logikus gondolkodás egyaránt fejleszthető ezekkel a feladatlapokkal. A lapokat laimináljuk, s korongokat teszünk a gyerek elé. Mindig 4 képet nézünk és el kell mondani mi van a képeken. (szem, orr, boka, fül) Mik ezek? Ezek a tesrészek. Azonban egy nem illik a többi közé. Ez a boka, mert a többi testrész a fej része. A kakukktojásra korongot teszünk.Megoldások : boka, hajó, banán, rövidnadrág, paradicsom, kenguru,gitár, szekrény,sas-vagy tehén, szalámi, villáskulcs, építőkocka) Jó játékot!
Tavaszi találós kérdések
Tanítványaim nagyon szeretik ezeket a találós kérdéseket. Ahány gyermekkel dolgozom, annyi példányban teszem eléjük a képes alaplapot. A találós kérdések nálam vannak. A gyerekeknél korongok vannak s aki kitalálja, hogy melyik képről mondtam a találós kérdést, ráteszi a megfelelő képre a korongot. Természetesen megbeszéljük milyen képek vannak a lapon, valamint azt is, hogyan kapcsolódnak ezek a képek a tavaszhoz.
Virágos figyelemfejleszés
Ha tavasz, akkor virágok. Elkészült a sünis és hóemberes figyelemfejlesztő játék tavaszi változata. A lapot lamináljuk, szétvágjuk . A virágokat színnel felfelé az asztalra tesszük. A szabaly ugyanaz! Két színes dobókockával dobunk s gyorsan meg kell találni a virágot a dobott színek alapján. A második oldalon fekete-fehér virágok is vannak, azoknak , akik nem rendelkeznek színes nyomtatóval.
Tavaszi képkereső
Nézd meg a lap tetején látható képeket. Mesélj a tavaszról! A lapon látható tégalapokban 6-6 kép található. Melyik hiányzik a fenti 7 kép közül? Ha van kedved tanuld meg ezt a kis tavaszi verset!
Tavasztündér
Tavasztündér tollászkodik,
egész nap csak fodrászkodik.
Frizuráját igazítja,
tüllszoknyáját csinosítja.
Itt kopog már Március,
talpa alatt zöld bajusz.
Kukucskál a hóvirág:
„Itt a tavasz, bújjak már?”
Tavasztündér bólint csendben,
pálcájával suhint egyet:
„Bújjál kicsi hóvirág,
Ébredjél fel szép világ!”
( Weil-Jákob Márta)
Mese képekkel
Gyerekkorom nagy kedvencei voltak, ezek a képes mesék. Amellett, hogy érdekesek fejlesztik a figyelmet, a gondolkodást, a beszédértést,. Miközben együtt mesélünk, a gyerekek látják a sorkövetést, a balról-jobbra haladást. Az óvodások nagyon szeretik, mert úgy érzik, hogy már tudnak olvasni. Ha egy kicsit is hozzájárul ahhoz majd szeressenek olvasni, már megérte!
Főfogalmak
Ez a "társasjáték" a főfogalmak gyakorlásához készült. A lapot nyomtatjuk és lamináljuk. A lap közepén látható a 4 főfogalom, amivel dolgozunk. Mindegyik alatt egy-egy színes pötty. Használhatunk színes csipeszeket vagy kartonból kivágott színes pöttyöket is. Az elefánt képétől haladunk és megnevezzük a képen látható dolgot, majd azonosítani kell, hogy melyik csoportba tartozik. Csipesszel vagy koronggal jelöljük. ( elefánt -állat -sárga csipesz vagy pötty) A képeket letapsolhatjuk, mondhatunk velük mondatot is stb. Ha az azonosítás jól megy, használhatjuk a lapot gyors megnevezésre úgy, hogy a kép neve helyett a főfogalom nevét kell gyorsan kimondani. (állat, gyümölcs, jármű, ruhanemű állat stb)
Különbségkereső
A vizuális differenciáló képesség az olvasás és írástanulás során nagyon fontos szerepet fog betölteni, amikor a betűk közötti eltéréseket kell észrevennie a gyermeknek.
Egymás mellett 2 kép látható, azt kell eldönteni, hogy a két kép egyforma vagy nem egyforma? Meg is kell fogalmaznia a gyermeknek, hogy milyen különbséget vett észre a két rajz között.
Ha több gyerekkel játszunk a kártyákat , laminálás után, szét is lehet vágni,( oldalanként 4-4-4) A kártyákat lefordítjuk és a gyerekek húznak. Aki meg tudja mondani, hogy egyforma vagy nem egyforma a két kép, az megtarthatja a kártyát. A végén az győz, aki több kártyát gyűjtött.
Hóemberes figyelemfejlesztés
Itt a sünis figyelemfejlesztő játék téli variációja. A játék menete ugyanaz. Akinek nincsen színes nyomtatója , az fekete-fehérben is letöltheti.
J vagy ly?
Ezek a feladatlapok a j és ly gyakorlásához készültek. Laminálás, szétvágás után, facsipesz segítségével kell jelölni, hogy melyik j / ly való a szóba illetve, hogy röviden vagy hosszan halljuk/ írjuk-e. Az ismeretlen szavakat magyarázzuk meg! Pl zsöllye A szavakkal mondatot is mondunk és írunk. A szavakat írassuk le emlékezetből is. A hüvelykujjnál figyeljünk!
Őszi irányjáték
A feladatlapot lamináljuk, majd az alsó részén látható táblázatot szétvágjuk. A gyerekeknek úgy kell maguk elé tenniük a kártyákat, hogy a szív a bal felső sarokban álljon. Ha ezzel készen vannak, a kis kártyákat az irányoknak megfelelően a helyükre kell tenni, soronkén dolgozunk balról-jobbra haladva. Az irányokat előtte megbeszéljük!
Őszi lépegetős
Itt az ősz. A lapon az ősszel kapcsolatos képek láthatóak. Nyomtatás után akár ki is lehet színezni a kis képeket. A gesztenyelevél alatti csillagot színezzük ki pirosra és a lap alján lévőeket is. Mindig a gesztenyétől kezdjük a lépegetést az "útvonalaknak" megfelelően A gyermek a szemével követi az irányt az ujjával halad( korongot is tolhat a lapon) Ahová érkezett azt a képet megnevezi. Az útvonalat indulás előtt végig lehet mondani.( Föl-jobbra-jobbra-jobbra-le) Itt a gyümölcsöstálhoz érkezünk.
A képek segítségével beszélgethetünk az őszről.Mondhatunk találós kérdéseket a képekről, de le is tapsolhatjuk őket.
Csipeszes hangkereső
Tipikus feladat a logopédiai foglalkozáson, hogy a gyerekeknek a tanítani kívánt hangot fel kell ismerniük egy -egy szóban. Hallod-e a s hangot a sámli szóban? Igen. Hallod-e a s hangot a kenyér szóban? Nem. Ez a feladat már nehezebb. Mindegyik lerajzolt szóban benne szerepel a s-vonathang. A feladat során most már azt is meg kell mondani, hogy hol halljuk a keresett hangot.. A szó elején, a szóvégén vagy szóközben. (lovas-szóvégén, ásít-szóközben,fülesbagoly, segít, lugas, harisnya, súly az utolsó szó spenót, de nehezíthetünk is sóska- ebben az esetben a szó elején és a közepében is szerepel a s hang. A játék kedvéért a hang helyének a megállapításához facsipeszeket használunk. Az alaplap laminálása után kivágjuk a kört és így a szélére el tudjuk helyezni a csipeszeket. /Lovas-3. kis kör-segít-első kis kör, harisnya -2. kis kör) Jó játékot!
Sünis figyelemfejlesztés
Ezt a játékot egy német fejlesztőjáték mintájára készítettem.A gyerekek nagyon szeretik! Általában 4 gyermekkel szoktam játszani. Mindenkinél van 5 korong. Gyerekenként különböző színűek. ( Kartonból gyorsan kivághatjuk.) Szükséges hozzá 2 színes dobókocka. ( Az enyém lila, sárga piros, kék, zöld és fekete színű) A lapot kinyomtatjuk és kartonra ragaszthuk vagy lamináljuk. A szétvágott képeket színnel felfelé a gyerekek elé tesszük. A játékvezető egyszerre eldobja a két dobókockát. Ha azt dobja kék-piros, a leggyorsabb játékosnak az egyik korongkát a kék-piros színű sünire kell tennie. A játékvezető elveszi tőle a korongját. Az győz, akinek elsőként elfogynak a korongjai. Fejleszti a figyelmet, a gyors reagálókészséget. A színeket természetesen ismerni kell hozzá. El kell magyarázni a gyerekeknek, hogy a szemükkel keressék gyorsan a sünit és ne legyen lökdösődés. Jó játékot!
A játék után tanuljátok meg Csukás István kedves versikéjét a süniről!
Tüskés hátú sün barátom,
Merre jártál mondd a nyáron?
Itt az ősz, a lomb lehullt már,
Most látlak, hogy előbújtál!
Körmöd kopog, eliramlasz,
Vigyázz! Itt a tél, te mamlasz!
De a sün nem jön zavarba,
Belebújik az avarba.
Játék számolópácikával
Kezdődik a tanév. Egy kis kedvcsináló játék.
Az adott mintákat kell lemásolni a korongok és a pálcikák segítségével. Fontos figyelni a színekre, az irányokra! Ha elkészültek az "építmények" letakarás után emlékezetből is érdemes kirakni!
Mi van mögötte ?(s-sz)
Ez a feladatlap az s-sz hangok differenciáláshoz készült. A táblázat első két sorában az elől lévő kép minidg s hangot tartalmaz a mögötte lévő pedig sz hangot. A harmadik és negyedik sorban pedig fordítva. Először lemondatjuk melyik kép áll elől. ( kés, süveg,teknős, masni, hús, kerítés, kakas, súly tubus, sál) Mi bújt el a kép mögé?( busz, vaddisznó, szönyeg,mászóka, szánkó,szék, szita, kesztyű,szőlő, szemüveg) Ha jól megy, akkor mondatban is elmondjuk. ( A kés mögött van a busz. A süveg mögött van a vaddisznó. stb. Később elmondhatjuk úgy is, hogy : A busz előtt van a kés. A vddisznó előtt van a süveg. A harmadik és a negyedik sorban elől van a nyuszi, szög, szélmalom, szív, szitakötő,ananász, koszorú, liszt,szem, vágódeszka. Mögötte:köntös, kas, fésű, sín, só, vasaló, lábas, süni,kosár, sodrófa. A feladat ugyanaz,mint az első két sorban.
Főfogalom-irányokkal
Mostanában kezdtem el használni ezt a feladatlapot és nagy kedvencem lett.
Az alaplapot színesben és fekete-fehérben is feltöltöttem, gondolva azokra, akik nem rendelkeznek színes nyomtatóval. Az alaplapon a nyilakhoz egy-egy főfogalmat jelölő kép tartozik (járművek, szerszámok, állatok, ételek)
A 2. lapon található 24 képet lerakjuk az asztalra az alaplap mellé. A gyerekek a nyilak segítségével megkeresik az adott főfogalomhoz tartozó egyik képet és az alaplapra helyezik. Addig folytatjuk a feladatot, míg mindegyik kép a helyére nem kerül.
A feladatlap használata során gyakoroljuk:
- a balról-jobbra tartó iránykövetést
- a sorváltást
- a főfogalmakat
- a gyors megnevezést, mert elmondatjuk a képet nevét
- az önálló mondatalkotást
- bővül a szókincs
- fejlődik a gyerekek figyelme is.
Hallási figyelem-egyszerűen
A logopédia terápiában a hallási figyelem fejlesztése is kiemelt szerepet kap. Nagyon sokféle módon, sokféle eszközzel, programmal lehet ezt megtenni. Ez a feladatlap egyszerűsége miatt praktikus. A képeken szereplő dolgok szinte mindegyike nálunk van. A gyerekekkel megismertetjük a hangokat. (
kopogás, kulcszörgetés, csettintés, papírtépés, dobbantás, cuppantás, nyisszantás, pénzcsörgetés, pohár megütése , cipzár, sípolás, taps) Miután megismerkedtünk a hangokkal a gyermek szemét bekötjük és ezután hangot adunk. A gyereknek ki kell találnia, melyik hangot hallotta. Később ő is megszólaltathatja és ekkor mi találjuk ki.
Társasjáték ty-gy-ny hangokhoz
Gyermekkorom egyik kedvenc játéka a társasjáték. Ez a logopédiai társasjáték a ty-gy-ny hangok automatizáláshoz készült, segítve a monotónia elkerülését. Az a tapasztalatom, hogy a gyerekek nagyon örülnek, amikor előveszem, de játszani a többség nem tud vele. A társasjáték :
- Segíti a számfogalom kialakulását.
- Fejleszti a szerialitást.
- Türelemre tanít, hiszen ki kell várni a sorom, el kell tudni viselni ha, nem én győzök.
- A logopédiai társasjáték segíti az adott hangok gyakorlását.
A játék a starttól indul, amennyit dobunk annyit lépünk. Ahová léptünk megnevezzük az adott kép nevét. ( Ez történhet utánmondással vagy önállóan illetve úgyis, hogy ahová lépünk minden képet megnevezünk.) Az győz, aki elsőnek ér a célba. A játék végén az összes kép nevét elmondjuk, letapsoljuk, mondatot is mondunk vele. Jó társasozást!!!
(pitypang , agy , sárkány,bogyó, lábnyom, fátyol, mozdony, tyúk, gyűszű, angyal, kutya, boszorkány, dinnye, kígyó, kapitány, pötty, meggy,gatya, hangya, menyasszony,dutyi, fütyülő, nyakkendő )
Ajakgyakorlat-kirakó
A logopédiai terápia során nagyon fontos feladat az ajkak és a nyelv ügyesítése. Mivel ezt a logopédusok minden foglalkozás elején elvégeztetik a gyerekekkel fontos, hogy ne legyen unalmas. Ez a kirakó próbál ebben segíteni. A képet kinyomtatjuk, lamináljuk, szétvágjuk. Miután a gyerekek kirakták a képet, következhet a hangutánzás nagy artikulációval. ( mentő-éőéőéő,tűzoltó-íűíűű, malac-uiuiui, baba-oáoáoá,farkas-aúaúaú, macska-miáúmiáúmiáú, csacsi-iáiáiá, hal-tátog, liba-gágágá)
Dominó rokon értelmű szavakkal
A dominólapokat vagy lamináljuk vagy kartonra ragasztjuk és szétszórva a gyerek elé tesszük. A játék a piros szívtől indul. A kékkel írt szónak mindig a pirossal írt rokon értelmű szó lesz a párja, melyben j vagy ly található.
A dominó kirakása során bővül
- a szókincs ( reszelő-ráspoly)
- az emlékezet ( A kártyák összeszedése után emlékeznie kell melyiknek mi volt a párja.)
a helyesírás ( a j / ly-s szavakat le kell írnia a füzetbe diktálás után).
Színek tanítása
Ez a játék kisebb gyerekeknek készült a színek tanulásához. Az első 3 oldal az alaplap. Ki kell nyomtatni s érdemes laminálni. A 4-5 oldalt nyomtatás után szét kell vágni és kezdődhet a színek csoportoítása a festékpöttyök segítségével.
Nyuszis kirakó
Festő nyuszik
Vajon melyik nyuszi, melyik tojást festette? Párosítós, memória játék.
Ki mivel dolgozik?
A lapokat ragasszuk kartonra és lamináljuk le! Ne látszódjon át a hátulján a színes kép! A vonalak mentén vágjuk szét a kartonlapokat, a kis lapokat képpel felfelé rakjuk szét az asztalon.
1. A gyermeknek a kép sarkában látható azonos jelű párokat kell megkeresnie és egymás mellé tennie. Ezután ismerkedjenek meg a kártyákon lévő képekkel. Beszéljék meg, hogy a párokon egy adott foglalkozás és a munkához szükséges eszköz látható. ( Ki mivel dolgozik, mi kell a munkájához? )
2. A kis kártyákat ismét összekeverjük, de most képpel lefelé helyezzük el az asztalon és kezdődhet a klasszikus párkereső játék!
Tavaszi rajzolós feladat
Nézd meg jól a sor elején látható képeket, az utánuk következőkről valami hiányzik. Rajzold meg!
Ellentétek 1.
A szókincsbővítés elengedhetetlen része, de a jól működő matematikai gondol- kodáshoz is feltétlenül szükséges az ellentétpárok ismerete. Szóval ebből soha nem elég. Itt van egy oldalnyi ellentétpár. Az ovisoknak elég csak az első oldalt kinyomtatni, az olvasni tudók pedig eleinte a képet társítsák a szavakkal, majd lehet csak a szavak ellentétét megkeresni.
Figyelem!!!! Tapasztalom, hogy az alacsony-magas, széles-keskeny, rövid-hosszú .... szavak helyett a gyerekek csak a kicsi-nagy párokat használják. Ne engedjük nekik! Tanítsuk meg helyesen!
Lepke-virág
A játék alapötlete Németh Mária Tünde óvónőtől, fejlesztő pedagógustól származik. Nagyon megtetszett, ezért készítettem el ezt a pillangós változatot.
Ki kell nyomtatni mindkét lapot. Az első oldal az alaplap, a második oldalt a vonalak mentén szét kell vágni. Több játékot is játszhatunk vele.
- A gyermek elé kitesszük az alaplapot, s a gyermeknek meg kell neveznie, hogy a lepkék a tulipánnak melyik oldalán helyezkednek el. A lepkéket ennek megfelelően a bal vagy a jobb oldali táblázatban kell elhelyezni.
- Második körben a táblázatba került lepkék színét kell egyeztetni a pöttyös kártyák segítségével. Végül az alaplap segítségéve azt is meg tudjuk beszélni, hogy a tulipán mellett lévő lepkék melyik irányba repülnek.
Nagyon hasznos segítséget nyújt ez a játék az irányok, a jobb –bal differenciálás és a színek
tanításához is.
Tájékozódás autóval
Az előző játék fiús változata. A lap a képre kattintva tölthető le.
Szótagolós-csipeszes
A szavak ritmusának megfigyeltetése, a szótagolás előkészítése akusztikus úton mindig része a logopédiai terápiának. Fontosnak tartjuk a szavak „letapsolását” a helyesírás, a szavak helyes elválasztása miatt.
A következő játékban a gyermeknek le kell tapsolnia a képeken szereplő szavakat. Tapsolás után egy csipesz segítségével jelölni kell a kép alatt látható négyezeteken, hogy mennyit tapsolt. Akik már ismerik a számokat, azok a számjegy alapján is tudják egyeztetni a tapsok számát. ( pad-1, hamburger-3, vasalódeszka-5, sapka-2 stb.)
Bohócos feladatok
Áginak a farsangról a bohócok jutnak az eszébe.
Először is egy kis versike:
Bohóc vagyok nem tagadom,
csörgő sipkám neked adom!
Cintányérom összeverem,
bukfencezek a fejemen.
Jókedvemet nem tagadom,
viccet mondok, ingyen adom...
Készített egy memóriajátékot is. Az alábbi képeket két példányban kell kinyomtatni, s már kezdődhet is a klasszikus játék. Szeretem az ilyen típusú memorikat. Hiszen az egymáshoz hasonló képek megkülönböztetése nagyban hasonlít az olvasáshoz: ott is észre kell venni a betűk közötti apró különbségeket. A kisebbeknek elég 6 párral játszani, a nagyobbak bátran bevállalhatják a 12-t!
Bohócos kirakó
A memóriajáték bohócaival kirakózni is lehet. Ezt a lapot elegendő csak egy példányban kinyomtatni, majd a vonalak mentén kettévágni. A gyermekek feladata, hogy párosítsák a szétvágott képeket.
(Rész-egész viszony felismerése)
Bohócok árnyékai 
Itt a bohócos kirakók legnehezebb változata:
az árnyékuk alapján kell megtalálni a párokat.
Természetesen memorizni is lehet velük,
nemcsak párkeresőzni.
Beszédértés fejlesztése bohócokkal
Nyomtassa ki az alábbi képeket, s már kezdődhet is a beszélgetés.
Segítségül itt van néhány kérdés:
- Mutasd meg azokat a bohócokat, amelyek balra fordulnak!
- Mutasd meg azokat a bohócokat, amelyek jobbra fordulnak!
- Mutasd meg, kinél van hangszer! stb
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik biciklizik!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik jobbra megy és lufikat fog a kezében!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik kézen áll!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szembe fordul, nincsen a kezében semmi, integet!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szembe fordul, a bal kezében van egy esernyő!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik jobbra fordulva trombitál!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik ül!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik balra fordul, 6 lufi van a bal kezében!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szemben áll velünk és hangszere is van!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik balra fordul, és minkét kezében van lufi!
- Tegyél korongot arra a bohócra, amelyik szemben áll velünk és csörgős sapka van a fején!
- Az utolsó bohócról te mesélj!
Mi hiányzik?
Az olvasáshoz elengedhetetlenül szükséges a rész-egész viszony felismerése. Ezt a képességet fejleszti az alábbi feladatlap.
Hóemberes feladatok (új)
Ha-ha-ha havazik,
He-he-he hetekig,
Hu-hu-hu hull a hó,
Hi-hi-hi jaj de jó!
Kedves Gyerekek!
Örültök, hogy leesett a hó? Hoztam nektek egy színezős játékot. ( A képet ki kell nyomtatni.) Ha figyelmesen nézitek a képet észreveszitek, hogy valami elbújt a vonalak között. Nem is egy valami. Ha nagyon ügyesek vagytok, mindet megtaláljátok! ( Ha nem sikerül észrevenni a hóembereket a szülő segíthet. Elmondhatja, milyen alakzatot keressen illetve megmutathatja azokat, amiket nem talált meg.)
Tapsolj annyit anyának, ahány hóembert találtál!
Van két aranyos vers a hóemberről. Ha van, kedved tanuld meg anyával. Aki nagyon ügyes az el is tudja mutogatni.
(A kép forrása:http://7torony.hu/content.php?c=18240)
Krecsmáry László: Hóember
December, december-
készül már a hóember,
hóból van a pocakja, Hasunkra mutatunk.
hóból van a kobakja, Fejünkre mutatunk.
hóból van a kabátja, Felsőtestre mutatunk.
hóból van a nadrágja, Megfogjuk a nadrágunkat
hóból van a keze, lába, Felemeljük a kezünket, megérintjük a lábunkat.
hóból van a nyaka, válla, Megérintjük a nyakunkat, vállunkat.
hóból van a füle, szája. Megmutatjuk a fülünket, szánkat.
Csak az orra répa, Orra mutatás.
csak a szeme szén, Szemre mutatás.
s egy lyukas lábas Fejre mutatás.
csücsül a fején!
Fekete szén a szemem, Szemre mutatás.
szép sudár a termetem, Fejünktől lefelé végigmutatunk magunkon.
orrom répa, nagy darab, Orra mutatás.
a fejemen vaskalap. Fejre mutatás.
Szám is van, fülemig ér, Két mutatóujjal a szánk szélétől fülünkig mutatunk.
hónom alatt seprűnyél, Hónunk alá mutatunk.
s hósubámon - még ilyet! Ruhánkra mutatunk.
kilenc apró gomb fityeg. Kilencet mutatunk a kezünkkel.
Ág hegyéről csöpp veréb Mutató és hüvelykujjainkat összeérintjük.
szállt a vállamra elébb: Vállunkra mutatunk.
arra volt kíváncsi tán, Széttárjuk a kezünket.
hogyan szelel a pipám Pipázó mozdulat
(A kép forrása:http://csszamk-besek-2.blogspot.hu/2013/01/hoemberes-ido.html)
Lottójáték "f" hangra (új)
Kovács Ágnes játéka
Gyakorló logopédusként a foglalkozásokon fő célom a monotónia elkerülése s a minél hatékonyabb gyakorlás.
Ez a lottójáték az f hang automatizálására készült. Nem tartozik a leggyakoribb hangtévesztések közé, viszonylag kevesebb hozzá a képanyag. Igyekeztem olyan képeket gyűjteni, amelyekkel ritkábban találkozik a gyermek más logopédiai anyagokban s a lehetőségekhez képest próbáltam, hogy mindhárom helyzetben ( szó elején, szóvégén, szóközben) megjelenjen az „f” hang.
Az alaplapot fehér papírra nyomtattam, lamináltam. A lottójátékként használt képeket pedig színesre. Ez utóbbit szétvágtam.
Lehetséges feldatok:
- A gyermek keresse meg a képek helyét az alaplapon és tegye rá.
- A képek kirakása után következik a képek megnevezése.
(fúj, fonat, ufó, fű, delfin, fűzfa, golf, fáj, muffin, fokhagyma, füge, fogas, lufi, falu, fogkefe, fal, szegfű, fél, falu, harapófogó)
- Játék a képekkel:
- szavak letapsolása ( fog-ke-fe, lu-fi, fúj, ha-ra- pó-fo-gó stb)
- Találós kérdések pl. Nyáron a nagy melegben jól esik ezt az édességet nyalogatni. Mire gondoltam?
- Melyik neve kezdődik úgy, hogy del….., szeg….., fog…… stb
- Irányjáték: Mit látsz az ufó alatt? Mit látsz a fagyi jobb oldalán? Mi van a füge és a lufi között? stb
- Mondatalkotás a szavakkal. pl A fiú fújja a gyertyát. Fanninak hosszú a fonata. stb
A cél az, hogy a szavakat minél többször helyes artikulációval kimondja a gyermek. Eközben fejlődik auditív emlékezete, szókincse, ritmusérzéke, beszédészlelése és a kifejező készsége is.
Jó játékot, sikeres gyakorlást!
Őszi párkereső
Az őszi munkákat végző gyerekeket tartalmazó képet nyomtassa ki, a vonalak mentén vágja szét, s kezdődhet a memóriajáték a klasszikus szabályok szerint. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. A lefordított kártyák közül kettőt fordítson fel, s nézze meg a képen látható gyereket, s azt, hogy mit is csinál. Ha a két kép egyforma, akkor elveheti azokat, s újabb két kártyát fordíthat fel. Ha azonban a két kép különböző, akkor vissza kell tennie a kártyákat az eredeti helyükre, s a tőle balra ülő játékos próbálhat szerencsét. A játék addig tart, míg valamennyi kártyát föl nem fordítanak. Az győz, akinek a legtöbb párt sikerült összegyűjtenie.
Erdei színező
A megadott jeleknek megfelelően kell kiszínezni a képet. A feladattal fejlődik gyermeke látási lényegkiemelő-képessége, forma-megkülönböztetési képessége, valamint finommozgása a színezés által. Ráadásul a gondolkodása is fejlődik: át kell "kódolnia" a jelet a színekre.
Szóvadászat (Mikulással)
A Mikulást különböző országokban másképp nevezik.
Az alábbi hálóban elrejtettük a különböző Mikulás neveket. Keresd meg őket! (Nyolc irányban keresgélj!)
A rejtvény a képre kattintva tölthető le.
Fordítósdi (Ismert gyerekdalokkal)
Fontos, hogy motiválttá tegyük tanítványainkat a tanulás iránt, ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani. A nagyobbacska gyerekek gyakran unják a hagyományos szövegértési gyakorlatokat. Ezért ismert gyermekdalokat írtunk körül, olyan szavakat alkalmazva, melyet a hétköznapokban ritkán használunk. A gyermekek feladata, hogy olvassák el a mondatokat, majd találják ki, melyik énekre gondoltunk. (A szöveg a képre kattintva töthető le.)
Marokkó (Kínai pálcák)
A játékhoz 41 db pálcára van szükség, amelyet készen is megvásárolhatnak, de kedvesebb, ha Önök készítik el otthon. A készülődés közben beszélgethetnek, fejlődik gyermeke kézügyessége, kreativitása, átélheti a „közös munka” örömét.
A pálcák:
- Vágjon el hurkapálcákat 19 cm-es darabokra – így legyen 41 db 19 cm-es pálca
- Valamennyi pálca mindkét végét hegyezze ki ceruzahegyezővel.
- Majd fessék rá a vonalakat:
- 5 pálcára középre egy széles sávot - egyenként 10 pontot érnek:
- 5 pálcára 5 vékony sávot: az egyik végétől számítva kb. 4 cm-re, 6,8 cm-re, 9,5 cm-re, 12,2 cm-re, 15 cm-re – egyenként 5 pontot érnek:
- 15 pálcára három sávot: 4 cm-re, 9,5 cm-re, 15 cm-re – egyenként 3 pontot érnek
- 15 pálcára két sávot: 4 cm-re és 15 cm-re – egyenként 2 pontot érnek
- 1 db pálcát pedig sávozzanak be végig – ez magában 20 pontot ér
Így a 41 db pálca összesen 170 pontot ér.
A játék menete:
A kezdő játékos fogja a pálcákat marokra úgy, hogy a végüket az asztalnak támasztja. Majd engedje el lazán. Ekkor a pálcák széthullanak. Az a feladat, hogy egyenként szedjék fel őket úgy, hogy mindig csak az az egy pálca mozdulhat meg, amelyiket épp felszedik. Ha a többi közül akár csak egy is megrezzen, a felemelés érvénytelen, a pálcát vissza kell dobni. Ekkor a következő játékos próbálkozhat. A játékos a 10-es pontértékű pálcával – már ha van a tulajdonában – segíthet magának a kupacból kivenni az újabb pálcát. Kisebb pontértékűvel, vagy bármilyen más segédeszközzel a pálcákhoz nem szabad nyúlni. A játék akkor ér véget, ha valamennyi pálcát felszedték a kupacból. Az a játékos nyer, akinél a pálcák pontértéke a legmagasabb.
Beszédészlelés fejlesztése (új!)
Célja, hogy a gyermek beszédészlelésnek szintje megfeleljen az életkorában elvártnak. Ennek a leghatásosabb módja a mindennapi életbe iktatható rövidebb-hosszabb, „játékos” beszélgetések.
Szóismétlés súgás alapján: Álljon vagy üljön szemtől szemben a gyermekkel. Ismert szavakat súgjon neki, jól látható szájmozgással és kérje meg, hogy „találja ki”, mit súgott. Először Ön súgjon 4-5 szót, majd kérje meg a gyermeket, hogy ő súgjon, s az Ön feladata, hogy „kitalálja”, mi volt a súgott szó. (Ha a súgás már jól megy, akkor csak imitálja a súgást, s kérje meg a gyermeket, hogy a szájmozgás alapján próbálja meg kitalálni az adott szót. Határozza azonban meg, hogy milyen jelentéskörből fog „súgni”, például: színeket, ételeket.)
Rétesnyújtás: Ejtse hosszan bármelyik magánhangzót. A gyermeket kérje meg, hogy közben egy dobozba helyezett fonalgombolyagból húzzon fonalat addig, amíg a hangot hallja. Amikor a hangoztatás véget ér, vágja el a fonalat. A fonalból a gyermek újra formázhat hangot, amit – miközben ujjával követi a fonalat – újra hangoztat.
Morog – nem morog? A hangerdőben különböző hangokat lehet hallani. A gyerekek gégefőre helyezett kézfejükkel érzékelhetik, hogy a hang „morgós” vagy nem. Amennyiben a hallott hang morog, piros, ha nem, zöld formát helyezzen maga elé a gyermek.
Négy évszak - fakanálbábokkal
Egy kedves óvónő ismerősöm (Kovács Renáta) az alábbi fakanálbábokkal jelenítette meg a 4 évszakot. Nagyon ötletes!
Tikk-takk-bumm
Tegnap a harmadikos nagyfiam azzal jött haza az iskolából, hogy matek órán a számok többszöröseivel foglalkoztak. Erről jutott eszembe ez a játék, ami nem csak a többszörösök gyakorlására jó, hanem kiválóan fejleszti a koncentrációt is.
Bármilyen számkörben lehet játszani - ez teljesen a gyermek képességeitől függ. Mi 20-as számkörben gyakoroltuk - lévén nem a matek a kisfiam erős oldala :) A játékosok száma is tetszőleges lehet. Minimum ketten kellenek hozzá, s minél több a résztvevő, annál jobban kell figyelni.
A játék tanításának lépései:
- számolás felváltva 1-20-ig
- ha megértették a felváltva számolás lényegét, akkor újra kell kezdeni a számolást 1-20-ig, de most minden harmadik szám helyett azt kell mondani: TIKK (1, 2, tikk, 4, 5, tikk... 20)
- számolás 1-20-ig, minden negyedik helyén: TAKK (1, 2, 3, takk, 5, 6, 7, takk, .....18, 09, takk)
- számolás 1-20-ig, minden harnadik helyén TIKK, negyedik helyén TAKK (1, 2, tikk, takk, 5, tikk, 7, takk, tikk, 10.... 19, takk) Figyelem! A 12 a 3-nak és a 4-nek is a többszöröse, ezért a helyén azt kell mondani: TIKKTAKK!
- számolás 1-20-ig, minden ötödik helyén: BUMM (1,2,3,4,bumm,6,7,8,9,bumm... 19, bumm)
- számolás 1-20-ig, minden harnadik helyén TIKK, negyedik helyén TAKK, minden ötödik helyén bumm (1, 2, tikk, takk, bumm, tikk, 7, takk, tikk, bumm.... 19, takkbum) Figyelem! A 12=TIKKTAKK, 15=TIKKBUMM, 20=TAKKBUMM!
(A képre kattintva elindul egy kis videó, melyen a kisfiammal bemutatjuk a játékot. Nagyon élvezte, pedig a matematika nem tartozik a kedvencei közé. Labdát dobáltunk közben, mert így még élvezetesebb a gyemek számára, de figyelni is jobban kell!)
Add tovább a mozdulatot!
Üljenek le körben – akár a földre, akár székekre. Minél többen játszanak annál élvezetesebb és annál nehezebb is a játék.
A játékvezető indítson el egy mozdulatot: például érintse meg jobb kezével a jobb vállát. A soron következő játékos ismételje meg, így haladjon körben ez a mozdulat, amíg vissza nem ér a mozdulatot indító játékosig. Vigyázat! Figyelni kell a ritmusra! Ha gyenge ritmusérzékű gyermekek játsszák, akkor én mindig megkérem a legügyesebb játékost, hogy dobolja (tapsolja, dobbantsa...) az egyenletes lüktetést. (Ha nem akad más, magamra vállalom ezt a szerepet.)
Ha körbeért a mozdulat, s látszólag mindenki megértette a feladatot, akkor a játékvezető indítson el egy újabbat: érintse meg a jobb kezével a bal térdét. A mellette ülő folytassa, és így haladjon tovább ez a mozdulat. Ha már 3-4 játékoson „keresztülért” a mozdulat, akkor a játékvezető elindíthat egy újabbat: például dobbanthat a jobb lábával. A mellette ülőnek ezt kell átvennie és továbbadnia. Tehát egy körben már 2 mozdulat halad. Nagyon figyelni kell, hogy mindig a helyes mozdulatot, a megfelelő ütemben adják át egymásnak a játékosok.
Ügyesebbek 3-4 mozdulattal is kísérletezhetnek egy körön belül.
Versenyezni is lehet: aki elrontja a mozdulatot, kiesik a játékból. Így aki utoljára marad játékban, az nyeri a versenyt
Bingójáték C hangra
Nyomtassa ki, majd laminálja le az alábbi oldalakat. Olvasni nem tudó gyermekek esetében a szöveges táblákat vágja szét, a képes táblákat (3db) hagyja egyben, s adja oda egy-egy gyereknek. Ezután a szétvágott szavakat keverje meg, s kezdje el egyesével kihúzni egy kalapból. A gyerekeknek figyelniük kell: akinek a szavát mondta, annak meg kell ismételnie azt, s rátennie a megfelelő képre a saját tábláján. S így továbbhaladva kell húzni mindaddig, míg valakinek meg nem telik a 6-os táblája szavakkal. Ekkor felkiált: BINGÓ! S ezzel megnyerte a játékot.
Olvasni tudó gyermekek esetében fordítva kell eljárni: a képes táblákat kell szétvágni, a betűs táblákat egyben hagyni. A játék menete azonban ugyanaz, mint az előbb leírt.
Fontos:
- A gyermek mindig ismételje meg a szót!
- Ha a kihúzott szó után néhány mp-en belül nem reagál a gyermek, hogy nála van a kép, vissza kell tenni a kalapba - figyelem fejlesztése
Őszi zöldségek
Őszi iskola-előkészítő foglalkozáshoz felhasználható feladatlap. Az őszi zöldségekkel, a zöldség-gyümölcs közötti különbséggel foglalkozik. A versen keresztül a szókincs és a beszédértés fejlesztésére használható. A kerítéselemek vázolásával (álló egyenes) az íráselemet gyakoroltathatjuk. A zöldségek színezésével pedig a finommotorika és az esztétikai érzék fejlődik.
Az alma útja
Őszi iskola-előkészítő foglalkozáshoz felhasználható feladatlap. Az őszi gyümölcsök közül az almával foglalkozik. El lehet mesélni az alma útját - ezzel fejlődik a szóbeli kifejezőkészség. A kerítéselemek vázolásával (álló egyenes) az íráselemet gyakoroltathatjuk. Az alma színezésével pedig a finommotorika és az esztétikai érzék fejlődik: más-más színnel kell színezni az almát, az ágacskát és a levelet.
Faleveles formaészlelés
Kukacos almák
A kukac-család elment a fényképészhez. De – mint tudjuk – a kukacok állandóan izegnek-mozognak. Így 8 különféle beállításban készültek róluk a felvételek. Segíts a fényképésznek párosítani a képeket! A lap alján található csipeszek (el kell készíteni ezeket!!!!) megfelelnek a nagy képek korongjainak. Tehát a piros csipesz jelöli a piros korongos képet, a piros-fehér pöttyös csipesz pedig a piros-fehér pöttyös korongos képet.
A feladat: tedd a megfelelő csipeszt alulról a jobb oldali kis képekhez!
A csipeszek elkészítése: fa ruhacsipeszt be lehet festeni pirosra, kékre, sárgára, zöldre, a második sorozatra pedig hibajavítóval lehet rakni egy pöttyöt. Vagy színes műanyag csipeszeket is lehet használni – ekkor már elég a hibajavítóval jelölni a pöttyösöket.
(A feladatlap a képre kattintva letölthető!)
Titkosírás
Az egyes kódjelek egy-egy betűnek felelnek meg. Ezt a kódok felett jelöltük. A te feladatod, hogy az üres helyekre írd be a megfelelő betűket a kódtáblából. A megfejtés egy-egy közmondás.
(A feladatlap a képre kattintva letölthető)
Állatetető
Melyik állatnak mi a kedvenc eledele? Kövesd a vonalakat úgy, hogy a kereszteződéseknél a megadott irányba fordulsz. Vigyázz! Csak a kettő vagy több út találkozása számít kereszteződésnek. A „kanyar” az nem kereszteződés! Az állatok szemszögéből kell nézned az irányokat, nem pedig a magadéból! Rajzold be különböző színű ceruzákkal az állatok útvonalát!
(A feladatlap a képre kattintva letölthető.)
Susogi 
Ez a kártyajáték - a "s" hang automatizálása mellett - a beszédészlelés fejlesztésére irányul.
Nyomtassa ki, a vonalak mentén vágja szét, majd alaposan keverje meg a paklit. Osszon minden játékosnak 3-3 lapot, majd tegye középre a paklit, képpel lefelé fordítva. A legfelső kártylapot vegye le, és fordítsa fel. Ez lesz a hívókártya. A legfiatalabb játékos kezdje a játékot. Nevezze meg, mi van a kártyán: kés-sás
Majd nézze meg a saját kártyáit. Ha talál olyat, ami a hívókártyán lévő bármelyik szótól 1 hangban különbözik, akkor leteheti a lapot. Pl. a késre jó a kos, a sásra pedig jó a sas, a fás vagy a sós. (Nem kell, hogy mindkét képre igaz legyen az 1 hang eltérés, elég, ha csak az egyikre igaz).
Pl. jó megoldás: [ fás-vas képe], vagy a [has-kos képe], nem elfogadható a [hűs-bús]
Ha nem tud rakni, akkor húznia kell a középre helyezett pakliból. Az győz, akinek leghamarabb elfogynak a kártyák a kezéből.
(A képek: bús, fás, has, hős, hús, hűs, kas, kés, kos, mos, sas, sás, sós, vas, vés)
Játékos ötletek a beszédértés fejlesztésére
Óvodásoknak, kisiskolásoknak
Verselős-színező
Rajzoljunk egy lapra gyümölcsöket, s tegyük a gyermek elé az asztalra. Majd mondjuk el a következő versikét:
terem a kis udvarba.
Méz-körte, vaj-alma
terem a hegyoldalba.
Gyere, tartsad kicsi sapkád,
adok érett, piros almát.
Gyere, tartsad kicsi kendőd,
adok édes, puha szőlőt.”
A vers elmondása után, kérjük meg a gyermeket arra, hogy színezze ki azokat a gyümölcsöket, amelyek a versben szerepeltek. Ha nehezen boldogul, mondjuk el újra a versikét, ezúttal soronként. Ha így is azt látjuk, hogy tanácstalan, akkor az újbóli elmondás során kissé nyomatékosan mondjuk a gyümölcs nevét, s álljunk is meg egy pillanatra.
Hasonlóképpen lehet játszani több ismert gyermekdallal, gyermekverssel. Például énekeljék el a „Háp, háp, háp” kezdetű gyermekdalt, és közben rajzolják le az állatokat.
„Háp! Háp! Háp!
Hű, de éhes,
hű de szomjas
ez a társaság!
Bú! Bú! Bú!
Boci szomorú.
De hogy feszít
tyúkjai közt
a Kukurikú!
Röf! Röf! Röf!
Orra sárba döf:
Sonka-lábán
Kucu néni
fürödni döcög.
Gá! Gá! Gá!
Szalad világgá
Liba mama,
ha a csacsi
rábőg, hogy: i-á!
Rút! Rút! Rút!
Föl is, le is út:
mérges pulyka
te szereted
csak a háborút!
Bú! Röf! Háp!
Sípok, trombiták:
víg zenével
így köszönt e
díszes társaság!”
Iskolásoknak
Kakukktojás
Soroljunk szavakat a gyermeknek, s kérdezzük meg, vajon melyik nem illik az elmondott sorba? Például: banán, meggy, rádió, alma, eper)
Szótaláló
Mondjon egy szót, és gyermekének rokon értelmű szavakat kell keresnie. Például a szülő hívószava: megy. A gyermek lehetőségei: jár, sétál, halad, bandukol, ballag, lépeget, ..stb. Vigyázat! A kimegy, bemegy, elmegy, ment, menni fog válaszok nem helyesek! Természetesen ne ezen a módon közöljük a gyermekkel, hanem próbáljuk meg rávezetni a helyes válaszokra.
Felső tagozatosoknak, középiskolásoknak, felnőtteknek
Félreértelmező szótár
Az előző feladatnak egy nehezebb, ám annál mulatságosabb változata. A furcsa meghatározások eredménye egy új szó, aminek előfordul, hogy semmi köze nincs a feladványhoz. Fontos, hogy minden esetben megbeszéljük a szó jelentését! Eleinte felírhatjuk a megfejtéseket egy lapra, s arról kell kiválasztani a megfelelőt. Később már segítség nélkül, önállóan kell a szót kitalálnia.
Íme, néhány példa a meghatározásokra:
Emberi felső végtaggal ellátott fiatal juh (kezesbárány)
Lebombázott tömegközlekedési eszköz (rombusz)
Állóvíz nem szűk (tótágas)
Házikómat veri az eső (lakomázik)
Megáradt az olaszok legnagyobb folyója (nagyapó)
Gyarapszik legfőbb testnedvem (nővérem)
Tulipán – ízlelőszerv (virágnyelv)
Labdaalakú evőeszközöm (gömbvillám)
Egészen szép paci (pazarló)
Pacicet (lóbálna)
Folyó melletti kirándulás (partitúra)
A gomba alatt c. meséhez differix
Szutyejev: A gomba alatt c. meséjéhez készítettem egy vizuális észlelést fejlesztő játékot. A lapot ki kell nyomtatni, majd tartóssá tenni (pl. lelaminálni). Aztán az egyik tábla 6 képét szét kell vágni, a másik táblát pedig egyben kell hagyni. Az a feladat, hogy a gyermek a szétvágott kártyákat tegye az egyben maradt táblán az ugyanolyan képre. Nagyon jó játék diszlexia-veszélyeztetett gyermekek számára! Hiszen a betűtévesztés is ilyen "apróságok" miatt következik be. :) A feladatlap a képre kattintva tölthető le. (fekete-fehérben is játszható, hiszen nem a színeknek, hanem az irányoknak van döntő jelentőségük)
Szám - tan - túra
Társasjátékok a számfogalom kialakítására.
A játékot a klasszikus társasjáték szabályai szerint kell játszani.
A játékosok sorakozzanak fel a START feliratú mezőn. A legfiatalabb játékos kezdje a játékot. Dobjon a dobókockával, majd lépjen annyit, amennyit a kocka mutat. Oldja meg a mezőn található műveletet. Ha helyes a megoldás, akkor továbbadhatja a kockát a soron következő (tőle balra ülő) játékosnak. Helytelen megoldás esetén is adja tovább a kockát, de a következő körben nem dobhat, hanem az ugyanezen a mezőn lévő műveletet kell megoldania. Azaz, ha a 2+6-ra azt mondja, hogy 7, ez rossz válasz. Ekkor segítsen gyermekének kiszámolni a helyes eredményt. A következő körben azonban nem dobhat, hanem újra ugyanezt a műveletet kell elvégeznie: 2+6.
A tábla tartalmaz olyan mezőket is, amelyek nem műveletet, hanem különböző utasításokat tartalmaznak. Ezeket végre kell hajtani. A Kimaradsz! feliratú mező azt jelenti, hogy a következő körben nem dobhat az a játékos, aki erre a mezőre került. A Lépj ....! típusú mezőknél az adott irányba és az adott számú mezőt kell lelépni, majd megoldani az itt található feladatot. Ha helyes, akkor a következő körben újra dobhat, továbbhaladhat. Ha helytelen a megoldás, akkor a következő körben újra ezt a műveletet kell elvégeznie. Az győz, aki legelőször ér a célba.
A számkörre kattintva tölthetőek le.
Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.
Megfigyelő nagyoknak
Keresd az ugyanolyat! Színezd az egyforma képek melletti szíveket ugyanolyan színűre!
(A képre kattintva letölthető a feladatlap)
Kirándulás a tanyán
A játékhoz szükséges eszközök:
Feladatkártyák (nyomtatás után szét kell vágni)
Bábuk (minden játékosnak 1 db)
Dobókocka
A bábukat sorakoztassák fel a START feliratú mezőre. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje: dobjon a kockával, s lépjen annyit előre, ahányat mutat a kocka. Attól függően, hogy milyen mezőre lépett, teljesítenie kell a feladatot:
Húzz a feladatkártyák közül, és oldd meg! Jó megoldás esetén újra dobhatsz. Ha rossz a megoldás, nem dobhatsz újra, add át a dobókockát a soron következő játékosnak.
Ha valamilyen állatot látsz a mezőn, el kell sorolnod, hogy hogyan nevezzük a hímjét,
nőstényét, kicsinyét. Ahányat felsorolsz, annyit léphetsz előre. Ha nem tudsz egyet sem,akkor nem léphetsz, át kell adnod a dobókockát a társadnak.
Állatok:
lúd: gúnár, tojó, liba
szamár: csődör, kanca, csacsi
ló: csődör/mén, kanca, csikó
kecske: bak, anya, gida (hím ivarérésig), gödölye (nőstény ivarérésig)
galamb: tojó, hím, fióka
sertés: koca, kan, malac
házityúk: kakas / kappan (ivartalanított), tojó / kotlós (a tojásokon ülő
tojó)csibe (pici), jérce vagy csirke (növendék)
juh: kos / ürü (ivartalanított), anyajuh, bárány
nyúl: bak, anya, nyuszi
macska: kandúr, macska, cica
szarvasmarha: bika, tehén, borjú (hím kicsiny) / üsző (nőstény kicsiny)
Figyelmetlen voltál, mocsaras területre tévedtél, ezért a következő körben kimaradsz a dobásból.
A feladat teljesítése után a következő játékosnak kell dobnia és lépnie, majd megoldania a feladványt. Így kell felváltva dobni és lépegetni a játékmezőn. Az a nyertes, aki legelőször ér a cél feliratú mezőre.
Vizuális figyelem fejlesztése - keresők
Feladatok 2-14 éves korig. Letölthető a képre kattintva.
Memóriajáték közmondások-szólások gyakorlására 
Ezt a játékot többféleképpen is lehet használni. Óvodások és olvasni még nem tudó kisiskolások esetében a képeket 2 példányban lehet kinyomtatni, s a klasszikus memóriajáték szabályai szerint lehet játszani.
Olvasni már tudó kisiskolások pedig párosíthatják a képet a szólással, vagy a képet a szólás magyarázatával, vagy a szólást a magyarázattal, vagy esetleg (felsősök esetében) már mind a hármat egyszerre. Így nekik három kártyát kell felfordítani egyszerre, s megtalálni a képet, szólást magyarázatot. A feladat innen tölthető le!
SZÁMSZÓLÓ
Ezzel a kártyajátékkal a sokszor problémás "sz" hangot, valamint a számolást gyakorolhatják. Nagyon szeretem az ilyen játékokat, mert észrevétlenül ismétli ugyanazokat a szavakat a gyermek, feltűnés nélkül elmondja akár 10-szer is ugyanazt a hangsort - így a sokszor oly unalmas gyakorlás élvezetes játékká tehető. S mint már megszokhattátok tőlem, egyik játék sem csak egy képességterület fejlesztésére fókuszál - ma a számolást párosítottam a beszéd fejlesztése mellé. A Számszóló a számfogalom kialakulását segíti, erősíti 5-ös számkörben.
A Számszóló a képre kattintva letölthető.
(A képek: sziget, szifon, szita, szigony, szíj, színpad, szipka, szike, szikla, szív, sziú indián, szilva)
Játékszabály:
Az osztó mindenkinek adjon 4-4 kártyát, majd egyet tegyen ki középre – ez lesz a hívólap. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. Nevezze meg a hívólapot: pl. 4 szív. Erre kell tennie egy lapot a kezében lévő kártyák közül. Olyat, amin ugyanez a forma (azaz jelen esetben szív szerepel), vagy olyat, amin ugyanennyi (azaz 4) tárgy (bármilyen) van. Amikor leteszi, mondania is kell, hogy mit rak le: pl 4 szipka. A következő játékos megismétli: 4 szipka, majd ő is tesz: 3 szipka. És így tovább. Ha nem tud rakni, akkor a középen lévő pakliból húznia kell egyet. Akinek már csak egy lap van a kezében, annak figyelmeztetnie kell a többieket, hogy „nyerésre áll”, mégpedig úgy, hogy bekiabálja: számszóló!. Ha ezt elmulasztja, büntetésből két lapot kell húznia. Az nyer, akinek először fogynak el a kezéből a lapok.
Megjegyzés: Kevesebb lappal is játszható. Például ki lehet venni a négy és öt tárgyat ábrázoló kártyákat (így csak 36 db marad).
A játék hossza a véletlentől függ. Előfordult, hogy 2 perc alatt lejátszottunk egy menetet, máskor pedig két keverésre is szükség volt ahhoz, hogy valaki nyerjen.
Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.
K-G? SZ-ZS?
Az egymáshoz nagyon hasonló hangzású betűk (pl. k-g) megkülönböztetése szinte minden gyermek számára kihívást jelentenek. Igaz, nem azonos mértékben. Van, aki könnyebben boldogul velük, van, aki nehezebben.
A képre kattintva letölthető egy feladatlap, ami ezek gyakorlását segíti. De nem csak a helyesírás fejlődik, hanem a szókincs is gyarapszik a néhol vicces, szórakoztató mondatok megfejtése által.
Rövid? Hosszú? Másik szó!
A diszlexiás (és sok nem diszlexiás) gyermek számára is nagy nehézséget jelent a hangzók időtartam szerinti megkülönböztetése: rövid vagy hosszú? . Pedig nagyon fontos különbség ez, megváltoztathatja egy szó jelentését. A képre kattintva letölthető az a feladatlap, mellyel ezt gyakorolhatják.
Két szót lát egy hiányos mondat felett a keretben. Pl. agyal – aggyal. Beszéljék meg a két szó jelentését, gyakorolják kiejtésüket. 4. osztálytól kezdődően esetleg a szófajukat is megállapíthatják. Majd a megbeszélést követően gyermeke helyezze el a mondatba mind a két szót.
Helykereső
Nevezzék meg, hogy az egyes képek hol helyezkednek el a
hálóban. Majd vágják szét a következő oldal tetején található képeket, és kérje meg gyermekét, hogy helyezze az üres hálóban ugyanoda, ahogyan azt a mintán látta. Ha emlékezetből nem sikerül, nézze nyugodtan a mintát.
A feladatlap innen letölthető.
Játékos szorzótábla
Még évekkel ezelőtt készítettem ezt a kis játékot. Azóta is használom, s mondhatom, remek eredménnyel. A számolási nehézséggel és memóriagondokkal küzdő csemeték könnyebben, s gyorsabban tanulják meg a szorzótáblát.
A képre kattintva elérheti a játék letölthető verzióját! Íme a játék:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nyomtassa ki a gyakorlásra szánt szorzótáblát tartalmazó lapot, s ragassza rá egy keményebbpapírra (hogy ne legyen átlátszó). Én le is szoktam laminálni, így tartósabb. Vágja szét a vastag vonalak mentén úgy, hogy a művelet és a kép legyen az egyik kártyán (1·6 mellette a pad képe), a másik kártyán pedig az eredmény és a rím szerepeljen (6 – a parkban van egy pad). Így 20 db kártyát kap. Keverje össze, s képpel lefordítva tegye az összes képet az asztalra valamilyen rendszer szerint (pl. 5·4-es sorokban). A kártyákat párosával lehet felfordítani, így kell megtalálnia az összetartozó párokat. A játék addig tart, míg az összes párt meg nem találták. A felfordításkor mindig el kell mondani a rímeket – így garantálható az, hogy gyorsan „belemegy” a gyermek fejébe a szorzótábla.
Számolási problémák kialakulásának okairól, megelőzőséről és fejlesztéséről bővebben itt olvashat.
Betlehem spatulákból
![]() |
Könnyen elkészíthető, mégis mutatós BETLEHEMre bukkantam az Interneten.
Amire szükség van:
- 7 db spatula
- kék, narancs, barna, fehér, sárga színű festék
- maradék csillogó aranyszál az angyalka glóriájához
- kis masni
- ragasztó
A készítés menete:
Fessük be az egyik spatulát kékre (József) úgy, hogy egy kis trapéz alakú alaklemezzel kitakarjuk az arc részét:
![]() |
![]() |
Egy másik spatulát narancssárgára fessünk, ugyanezzel a módszerrel (Mária)
Egy harmadik spatulát vágjunk ketté, s felét sárgára (a kis Jézus), felét fehérre fessünk (Angyal), úgy, hogy a lekerekített végénel kb.2 cm-et festetlenül hagyunk.
Maradék spatuladarabokat pedig barnára fessünk.
Rajzoljuk meg a szemeket, ragasszuk fel a glóriának szánt aranyszálat,s várjunk, amíg megszáradnak:
![]() |
Száradás után pedig össze lehet ragasztani: 3 teljes spatula és két félbe vágott szükséges hozzá:
![]() |
Hóember tobozból (új)
Vicces, hangulatos hóember készíthető tobozból, spatulából és zseníliadrótokból.
Amire szükség van:
- formás fenyőtoboz
- 2 db spatula
- kék, narancs, barna színű zseníliadrót darabkák
- 2 db fogpiszkáló
- 2 db csillogó pompom
- világoskék és fehér akrilfesték
- anyagdarab a sálhoz
A készítés menete:
Fessük be a fenyőtobozt fehérre és a spatulákat kékre. Amíg száradnak, hajlítsuk meg a zseníliadrótokat a kívánt formára. Száradás után pedig ragasszuk egymáshoz a részeket (én ragasztópisztolyt használtam) És készen is van a vidám szobadísz. Nálunk a TV tetejére került :)
(Forrás: http://crafts.kaboose.com/pinecone-snowman.html)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Szövegelő
A fogalmazás készítésekor nagyon fontos, hogy figyeljünk a történet és a cím összhangjára. Ez azt jelenti, hogy a történetnek mindig a címről kell szólnia.
Segíts Palkónak összegereblyézni a leveleket! A következő játékban az lesz a feladatod, hogy döntsd el, illik vagy nem illik a címhez a soron következő mondat. Ha illik, akkor az I irányban lévő levelet, ha nem illik, akkor pedig a N irányban lévő leveleket kell összeszedned. Minden levélen találsz egy betűt is. Amelyik levelet összegereblyézed, annak a betűjelét írd a Palkó mellett található négyzetrácsba! Ha ügyesen dolgozol, akkor egy mondatot olvashatsz össze a betűkből. Sok sikert! A feladatlap a képre kattintva tölthető le.
ŐSZI TALÁLÓS KÉRDÉSEK - szókincsbővítésre, beszédértés fejlesztésére, szóbeli kifejezőkészség fejlesztésére
Sünilabda, zöld a színe,
ősszel pottyan le a fűbe.
Benne barna golyó lapul,
nagyot pattan, hogyha gurul.
Mi az?
(gesztenye)
Eik eső csepereg,
Sárga levél lepereg.
A nap is már rövidebb,
melyik évszak lehetek?
Mi az?
(ősz)
Nincsen kezem, nincsen fejem,
Csak palástom, s hosszú nyelem.
Napsütésben itthon hálok,
de ha esik, utcán járok.
Mi az?
(esernyő)
Varázsbotja nincsen neki,
de a tájat eltünteti.
Mikor leszáll, azt sem tudod,
merre van a pisze orrod.
Mi az?
(köd)
Volt ám nekem zöld kabátom,
azt viseltem egész nyáron
Nagyot nőttem pár hét alatt,
a zöld kabát széjjel szakadt.
Mi az?
(dió, gesztenye)
Beszédértés - foglalkozás memóriajáték nagyobbaknak
Az idősebb gyermekek számára készítettünk egy játékos feladatcsomagot, mellyel a foglalkozásokat gyakorolhatják. A feladatvégzés közben a beszédértés, a szókincs és a szóbeli kifejezőkészség is fejlődik. A feladványokat három szinten dolgoztuk fel - mindenki a gyermekének megfelelően válogathat. Innen töltheti le:
Többféle módon lehet vele játszani:A néhány szavas utalásból ki kell találni, melyik foglalkozásra is gondoltunk.
Ha ez sikerrel járt, akkor megfordul a feladat - húzni kell egyet a foglalkozás-kártyák közül, és aki húzott, annak szóban be kell mutatni a kártyán látható foglalkozást úgy, hogy a többiek ki tudják találni, mi is van a kezében.
Végül memóriajátékként is használható: két kártyát kell felfordítani, s ha párt talál, elveheti. Egy párt alkot a foglalkozás képe és leírása.
Jó játékot, hatékony beszédértés-fejlesztést kívánok!
Tipp Topp Topogós
A játék menete:
A játékvezető ismertesse a kulcsszavak jelentését – ezek egy-egy mozgásformának felelnek meg:
Tipp = a kezeket szabadon kell mozgatni, vállból vagy csuklóból, kinek hogy van kedve
Topp = lábakat kell mozgatni, de úgy, hogy mindenki ülve marad közben
Topogós = kezet, lábat kell mozgatni egyszerre és topogni is, de halkan
Kipp = kézmozgás, + egy taps
Kopp = lábmozgás, de a lábat egy kicsit a földhöz kell koppantani
Kopogós = székről felállva úgy kell mozogni, hogy közben kopognak is a lábukkal
Ezután a játékvezetőnek valamelyik kulcsszót kell kiáltania, a játékosoknak pedig az adott mozgást kell végezniük. A kulcsszavakat csak akkor változtassa meg a játékvezető, ha már mindenki átvette az irányított mozgást. Szerencsésebb, ha először csak három kulcsszó jelentésével gyakorolják, majd amikor már jól megy, akkor mondják el a következő hármat.
Versenyezni is lehet: A játékosok szemét kössék be, így játsszanak! Aki a legkésőbb tér át az új mozdulatsorra, vagy rossz mozdulatot végez, az kiesik a játékból. Az a győztes, aki a végén egyedüli játékosként marad.
Fagyi album 2012 nyár
Nyári élmények gyűjteménye! Minden alkotás dekoratív, és egyedi!
Kellékek:
Egy tányér méretű nagyobb kör, tetszőlegesen választható papírból.
Ezt hajtsuk 4 felé, és a mérjük meg a tölcsér szájának két szélét. Ez lesz a 4 kisebb kör átmérője.
Szükségünk lesz még egy szép szalagra, vagy madzagra, és olyan kiegészítőkre, amelyekkel szívesen dolgoznak gyermekei. (matricák, ceruzák, filcek, gyöngyök, flitterek, termések...)
... és már szárnyalhat is gyermeke fantáziája!
Gyönyörű emlék!
Forrás: http://www.scrapboolandcards.com
Fonal játék
A játék leírásához kattintson a képre! (angol verzió)
Készítsünk naplót
Szükséges anyagok:
Színes kartonpapír (pl. fotókarton) a füzet borítójának méretében (a szín lényegtelen)
Olló
Erősebb ragasztó, vagy kétoldalas ragasztólap
Zseníliadrótok sokféle színben (hobbi üzletekben beszerezhető)
Spirálfüzet
Elkészítés:
A zseníliadrót egy könnyen hajlítható (legtöbbször mókás figurák készítésére használják), puha, szőrös alapanyag. Most még hajlítgatni sem kell, ahogy kivesszük a csomagolásból, egyből ragaszthatjuk is fel. A kartonból vágjunk ki egy akkora darabot, amely pont fedi a füzet borítóját. A zseníliaszálakat is vágjuk méretre. Ragasztózzuk be alaposan a kartont, majd sorban rögzítsük a zseníliaszálakat. Ha kétoldalas ragasztólapot használtuk, nem kell számolni a száradási idővel sem, pillanatok alatt elkészül, viszont ezek a lapok elég erősek, így pontosan kell dolgozni, mert utólag nehéz korrigálni egy ferdén felragasztott szálat.
Amikor elkészültünk, már csak a kartonlapot kell felrögzíteni a borítóra. A hátoldalra is is tervezhetünk mintát, a függőleges elrendezéshez sem kell feltétlenül ragaszkodni.
A maradékokból pedig még mindig lehet figurákat hajlítani.
forrás:http://www.csaladivilag.hu/cikkek/kreativ/kreativ-otletek-tanevkezdesre-szormok-fuzetborito/9543/
És még számos lehetőség van szebbnél szebb naplók elkészítésére, melyeknek csak a képzelet szab határt!
http://nemcsaktaska.blogspot.hu/p/fuzetborito-naploborito-konyvborito-ki.html
http://anyuci.hu/cikkek/fuzetborito-2171.html
http://www.varrohaz.hu/szabas-varras/tolldisz-es-fuzetborito-varras/
Mese-mese-mese! Anyanyelvi kompetencia
Az anyanyelvi kompetenciát meséléssel is fejleszthetjük. Erre kiválóak Szutyejev meséi. A mai alkalommal "A kis hajó" című meséjét ajánljuk figyelmébe. Képekkel illusztráltuk a történetet, így téve még élvezetesebbé az olvasást. A mese a képre kattintva letölthető.
Mondja el (olvassa el) gyermekének a mesét, közben nézzék a képeket, s mutassa is, hogy éppen miről beszél. A mese végén ellenőrizze, hogy gyermeke megértette-e a hallott történetet (kérdezzen rá néhány dologra, ami a mesében szerepelt) Vegyék elő a héten többször is ezt a történetet, s a hét végére - remélhetőleg - gyermeke már önállóan fogja
mondani a mesét.
A mesélés mellett játszhatnak is a történettel: keverje össze a képsorokat, s kérje meg gyermekét, hogy rakja ő megfelelő sorrendbe.
S ha van kedvük, hajót is hajtogathatnak papírból, amit ebben a jó időben vízre is bocsájthatnak.
A témához kapcsolódó cikkért, kattintson ide!>>>
Origami - hajó, pillangó (új)
Az alábbi területeket fejleszti az origami hajtogatás: sorrendészlelést, figyelmet, finommotorikát, emlékezetet, beszédértést (szókincset), tájékozódást
Anyák napjára, Mamáknak is
Szív készítése!
- 2 egyforma félpiskóta forma (fehér és piros) - 1. kép (kb. 7,5X12 cm)
- Egymásra rakom, hogy szívet formáljanak, bejelölöm, hogy meddig takarja el egyik a másikat - 2. kép
- Mindkét formán egyforma sávokat jelölök be (2,5 cm-ként) - 3. kép
- bevágom a vonalak mentén
- elkezdem fűzni - egyiket alul bújtatom, másikat felül - 4. kép
- kész a szív - esetleg a végeket le lehet ragasztani
- nehezebb, ha sűrűbben osztjuk be az alaplapot - 1.5 cm-ként - 6. kép
- a sűrűbb kész szív - 7. kép
Mivel mindkét oldalán azonos minta látható, ezért lehet rá szalagot kötni, hogy fel lehessen akasztani.
Díszíthetjük selyem masnival, illetve fényképekkel is! :-)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Téri tájékozódás 
A látási észlelés, valamint a tájékozódási képesség fejlesztésére készítettünk egy feladatlapot. Nyomtassa ki két példányban az alábbi lapot, majd az egyiket darabolják fel a vonalak mentén, és keverjék alaposan össze. Gyermekének az a feladata, hogy a kis képet keresse meg az alaptáblán, s helyezze rá. Fontos, hogy közben mondania is kell, mit lát a képen: A puli az ól előtt áll. Az ól mellett van a tál. A tál fölött van a lepke.Ezzel a játékkal nem csak a vizuális észlelés fejlődik, hanem gyakorolhatják a névutókat is, a mondatalkotást, valamint az "l" hang fejlesztésére is remek lehetőség nyílik.
A képre kattintva letöltheti a feladatlapot!
Kakukktojás
A játék letöltéséhez, kattintson a képre!
Az ilyen típusú játékok növelik a szókincset, amely elengedhetetlenül szükséges a beszédértéshez. Ezenkívül a logikus gondolkodást is fejlesztik, hiszen összefüggéseket kell felismerni, majd kiválasztani azt az egyet, amely nem felel meg a közös tulajdonságnak. Használják ki, hogy a képek alapján lehetőség nyílik számos téma megbeszélésére, mint pl. "Melyik évszakban teremnek ezek a gyümölcsök?", "Mikor hordjuk ezeket a ruhadarabokat?", "Te melyik ételt szereted ezek közül?". A feladatlapokon több lehetséges megoldás is létezik: Pl. az itt megjelenő képen a hajó a kakukktojás, mert az nem légi jármű. De vannak gyerekek, akiknek fel fog tűnni, hogy a helikopter rajza nem színes. Így lehet, hogy azt nevezik meg, mint kakukktojást. Természetesen azt is el lehet fogadni, és lehet keresni más megoldást is.
![]() |
|
|
|
![]() |
![]()
|
Beszédészlelési és megértési zavarokról itt olvashat! Kattintson ide!
SUDOKU
A tavaszi virágok témakörét folytatva, most SUDOKU-t lehet játszani a gyerekekkel.
Szabálya: Soronként és oszloponként minden virágnak elő kell fordulnia egyszer, és csakis egyszer! Többször nem!
A képekre kattintva kinyomtathatja a SUDOKU-t!
![]() |
![]() |
![]() |
Ha a gyermeke még nem ismeri a játékot, akkor az alábbi lépések segítségével tanítsa meg neki:
1. lépés: rakja be Ön helyesen a hiányzó képeket a helyére, s magyarázza el, mutassa meg, hogy vízszintesen és függőlegesen is csak egyszer fordul elő az adott virág
2. lépés: ha a gyermek látszólag megértette a szabályt, akkor Ön rakja be rosszul a képeket, a gyerek pedig vegye észre a hibákat és javítsa ki
3. lépés: 2 kép híján rakja ki Ön a táblát, helyesen, a gyermek pedig tegye a helyére a két képet
4. lépés 3 kép híján rakja ki Ön a táblát, helyesen, a gyermek pedig tegye a helyére a három képet
5. lépés: Tegye a gyermek elé az eredeti táblát, s most már a gyermek önállóan rakja ki azt.
Virágmemória 3 szinten
1.szint(olvasni nem tudó gyerekeknek): a tavaszi virágok képét két példányban kell kinyomtatni, a vonalak mentén szétvágni, s kezdődhet a memóriajáték a klasszikus szabályok szerint. A játékot a legfiatalabb játékos kezdje. A lefordított kártyák közül kettőt fordítson fel, s nevezze meg a képen látható virágokat. Ha a két virág egyforma, akkor a képeket elveheti, s újabb két kártyát fordíthat fel. Ha azonban a két virág különböző, akkor vissza kell tennie a kártyákat az eredeti helyükre, s a tőle balra ülő játékos próbálhat szerencsét. A játék addig tart, míg valamennyi kártyát föl nem fordítanak. Az győz, akinek a legtöbb párt sikerült összegyűjtenie. Az eredményhirdetésnél ismételjék el kinek milyen virágpárok jutottak.
2.szint: (olvasó gyerekeknek): kép – szó egyeztetése: a virágok képét 1 példányban és a nevüket tartalmazó kártyákat is 1 példányban kell kinyomtatni, szétvágni, s lehet játszani. Ebben az esetben beszéljék meg a játék kezdetén, hogy melyik virágnak mi a neve!
3. szint: (nagyobb gyerekeknek) kép – szó – rím egyeztetése: ez esetben 3 kártya alkot egy párt: ibolya képe – ibolya – erdő mélyén virul a lila virágú ….. Ebben az esetben beszéljék meg a játék kezdetén, hogy melyik virágnak mi a neve!
Természetesen más variációkban is játszható a játék. Pl. kép –rím . Ilyenkor a virágok nevét tartalmazó kártyákat vegyük ki, s természetesen két kártya alkot egy párt.
Ugrálógumi
A Neten kutakodva ráakadtam egy régen is közkedvelt játékra, amelyet mi is nagyon szerettünk az iskolában. Tudományos szemmel nézve ez egy zseniális fejlesztő játék. Semmi más nem kell hozzá, csak egy darab gumi, és két plusz gyerek (játszótársak híján a szék lába is megteszi).
Az örömteli játék közben a gyermeket ezeken a területeken érik fejlesztő hatások: mozgáskoordináció, sorrendészlelés, emlékezet, testséma, téri tájékozódás, szabálytudat, koncentráció...
Segítségképpen mellékelek pár szabályt, de Önök is frissítsék fel emlékezetükben, melyek voltak a legélevezetesebb mozzanatok, és gyermekeikkel egészítsék ki a felsorolást!
Szintek:
1. gumi a boka vonalában
2. gumi a lábszár vonalában
3. gumi a térd vonalában
- Az első alappálya:
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
Páros lábbal vissza középre
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Páros lábbal kiugrani
- Második alappálya = az első pálya "áthúzása":
A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
(Ütemét tekintve. Alállunk,áthúzzuk, hátra- és rálépünk az első gumira, ráugrunk az első – majd a második gumira, kiugrunk)
- Harmadik pálya:
Kiindulóhelyzet: terpeszállás és a láb között az egyik gumi. Kis terpeszben ugrálunk egy gumivonal és a másik gumivonal felett
Ennek is van 6-os verziója, amikor a 6. ütemre ráugrunk...stb.
Fűzés:
- a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
- majd fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
- felugrunk - közben elengedjük a gumit és
- terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag ra lépve
- Tipi – topi: helyben futunk és duplán számolunk
1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb
További segítségek a youtube-ról: Ugrálógumi
Szerialitás
Farsang
Egy farsangi verset ajánlunk figyelmébe, melyhez segítő képeket is készítettünk. Vannak gyerekek, akik nehezen tanulnak mondókákat, verseket. Ezt lehet a memória számlájára írni, de oka lehet a nem megfelelő szókincs, beszédértési probléma, esetleg a hallási észlelés zavara is. Ezért azt szoktam ajánlani, hogy ne csak hallás után tanuljon a gyermek, hanem lássa is a képet! Így sokkal könnyebben megy a bevésés. S ez nem csak erre a versre érvényes igazság, hanem valamennyi leckét megkönnyíti a vizualizáció. Képre kattintva letöltheti a verset!
Ezzel a játékkal gyermeke képi alak-háttér megkülönböztető képességet, valamint tájékozódását fejlesztheti.
A feladat: Keresse meg és tegyen X-et azokra a fánkokra, amelyeket le lehetne venni a tálcáról anélkül, hogy egy másik fánk megmozdulna! A képre kattintva letöltheti a pdf-et!
Hóember
- Első lépésként nyomtassa, majd vágja ki az alábbi sablont.
- A hóember testét másolja át egy fehér kartonpapírra – 2X.
- A kalapot szintén 2X kell kivágni egy tetszőleges színű kartonból.
- A hóember orrát én narancssárga dekorgumiból vágtam ki, de filctollal megrajzolva is tökéletesen mutat.
- Ezen kívül szükség lesz még fehér fonalra – ebből készül a hóember pom-pom alakú teste.
- Ha elkészült a 2 hóemberforma, akkor fektesse őket egymásra, s ragassza össze a fejüket – a testüket ne ragassza, csak a fej részét.
- Aztán vágjon le egy darabot a fonalból, s kezdje el betekerni a hóember testét alkotó „papírgyűrűt” egyenletesen. Ha a szál elfogyott, vegyen egy másikat, de azt ne csomózza hozzá az előzőhöz! Folytassa a fonal feltekerését mindaddig, míg jó vastag nem lesz, a középső lyuk szinte el nem tűnik. Ekkor a kör szélén végighaladva vágja el az ollóval a szálakat. Ne aggódjon! Nem fognak kicsúszni a fonaldarabok, hanem egy kedves kis pompomot fog kapni!
- Ezután már csak a kalapot és az orrot kell felragasztani, a szemet és a szájat tollal megrajzolni. Én a két kalap összeragasztása előtt egy vékony cérnát ragasztottam közéjük – így fel lehet lógatni bárhová.
Ha vastagabb fonalat használ, hamarabb elkészül!
Tompa hegyű tűvel könnyebb a fűzés!
Örömteli pom-pom hóemberkészítés kívánunk - ha már igazit (hó híján) nem lehet.
Mikulás memória
Memóriajáték a klasszikus szabályok szerint.
A képre kattintva letölthető a játék nyomtatható változata!
Vágd ki és indulhat a játék!
Foglalkozás + eszköze memória
Foglalkozás memória, párok: tűzoltó - tűzoltóautó; pap - templom; operatőr - kamera; zsoké - kobak;vegyész - kémcsövek; kéményseprő - házak; pincér - tálca; kovács - patkó;festő - paletta; pék - kenyér; fodrász - hajszárító; színész - színpad; kertész - gereblye; orvos - sztetoszkóp; pilóta - repülő.
Mozgás-beszéd összerendezése
A rajzolós versikéket nagyon szeretik a gyerekek. A versike mondása közben, a vonalakat rajzolgatva észrevétlenül elkészül a szép kis rajzocska. Eközben a mozgás és a beszéd is összhangba kerül, ami elengedhetetlenül fontos a tanuláshoz (pl. korongok számolásánál nagyon fontos, hogy egy korongra egy számot mondjon).
A rajzolás menete: A számok jelzik, milyen sorrendben kell megrajzolni az egyes részeket.
Íme két kis versike:
Szem-kéz koordináció, artikuláció
Horgászat
Ez a játék egy kis előkészületet igényel. A közös munka azonban csak tovább fokozza a játékkedvet.
Kellékek:
Tó: kék vagy zöld kartonból egy tó alakot kell kivágni.
Halak: Készítsen 10 db egyforma halat. A halak „orrába” szúrjon bele egy gémkapcsot – ennek segítségével lehet majd „kifogni”.
Pecabot: Hurkapálcára kössön egy fonalat, majd a fonal másik végére egy gémkapcsot, amit enyhén hajlítson kifelé – így könnyebben beleakad majd a hal. Minél hosszabb a fonal, annál nehezebb lesz kifogni a halat.
Képek: Töltse le innen, majd nyomtassa ki az alábbi képeket. Vágja szét őket. Minden hal hasára ragasszon egyet-egyet.
A halak a tóban „úszkálnak”, hasukon (a hal hátoldalán) a képekkel. A játékosok felváltva próbálkozhatnak. Ha sikerül kifogni egyet, meg kell fordítani és utánozni kell a rajta látható kép hangját:
mentőautó: né-nó
baba: oá-oá
malac: uí-uí
cica: miau-miau
farkas: aú-aú
liba: gágágágá
ló: nyelvcsettintés
Joker: tetszés szerinti hang utánzása
Fontos a pontos artikuláció, akár túlzásokba is lehet esni, túlartikulálni. Ettől csak még jobb móka lesz!
Aki pontosan utánozta, kiveheti a halat. A játék addig tart, ameddig az összes halat ki nem fogták. Ekkor mindenki számolja meg, hány halat fogott – minden hal egyet ér, a joker kettőt! Az győz, akinek a legmagasabb a pontszáma.
Feladatkártyák (nyomtatás után szét kell vágni)